Terugkijkende - Ervaringen & Leerpunten

19 augustus 2021 - Deventer, Nederland

INLEIDING

Had deze trip gepland, nadat vorig jaar mijn tocht om terug te fietsen via de Groene weg naar de Middellandse Zee , niet door kon gaan. Ook dit jaar reden de bussen niet die kant op. Toen dus bedacht, met de trein naar Praag en dan een extra stuk fietsen om op Deel 1 van de Limes-route terecht te komen,…Dat bleek uiteindelijk een prima idee.

ERVARINGEN & LEERPUNTEN

Steden,…Mooi om Praag en Pilsen te hebben gezien, wat een historie, in gebouwen, cultuur, …en de fietstocht door Praag was een prima idee (Dank aan Frank, Renate voor deze tip). De andere grote steden waar ik langs of door fietste, ben ik niet gestopt,..om me heen gekeken, maar niet meer.

Veiligheid,…Qua persoonlijke veiligheid me nergens bezorgd gevoeld en ook in verkeer, weliswaar eens een misverstand hier en daar, maar zowel in Tjechië als Duitsland werd er goed rekening gehouden met fietsers.

Hulp,…Op momenten dat ik ergens even in de problemen leek te komen, was het fijn om te merken dat ook op een fietsreis, net als in het normale leven, er altijd hulp is,..Het geeft vertrouwen dat te realiseren en dat je dus niet alles van te voren hoeft voor te bereiden en naar oplossingen behoeft te  zoeken voor ‘what-if’,…een beetje mijn lijn van denken in de voorbereiding 🙏.

Reis,…Al fietsende door toch een redelijk stukje van de Europese kaart, viel me op de grote verscheidenheid van landschappen,..was dat nieuw, nee,..maar dat zo langzaam ervaren & zien veranderen, van heuvelachtig naar vlak, van groen naar industrie, van aangeharkt Beieren naar de nog duidelijk aanwezige ellende van de overstromingen, meer in het Noorden,…

De Rijn,…door toch ook de de vele km’s langs de Rijn, doet je beseffen hoe groot het belang is van deze rivier. Wat er aan schepen vaart, met containers, steenkool andere bulk,..is werkelijk fenomenaal. En de Rijn is gigantisch breed, daar in de buurt van Koblenz,… Ik vond het imposant dat me allemaal te realiseren en ook hoe deze rivier al eeuwen dus al die grote rol speelt. Zeker in Midden Duitsland, met in elke bocht een kasteel op een berg, of berghelling, voel je je even onderdeel van deze geschiedenis,…op je fietsje.

Fiets,…Geen enkel probleem gehad, geen lekke band, niets, zelfs de banden niet opgepompt,..Slechts een keer de Gates-riem beetje ingespoten met siliconen-spray,..Riem kraakte, blijkbaar afh. van temperatuur, vochtigheid etc.,.

Bagage,…

- Mijn nieuwe Front-rol, met houder,..heeft goed gefunctioneerd, stabiel aan het stuur,..het vastzetten met de riemen was een beetje cumbersome, maar dat ga ik oplossen. Kleren en toilettas erin

- De grote waterdichte, ovaalvormig van doorsnede, zak, was ook precies goed,..tent, slaapzak, lakenzak, luchtbed en stoeltje kon er prima in. De twee elastische riemen, met magneetsluitingen werkte perfect om het geheel op de bagagedrager te houden.

- Twee kleine Frontroller Ortlieb tassen, achterop,  voor ‘Diversen, o.m. twee reserve battery-packs, voor telefoon en iPad,..Kookspullen, pompje etc. etc.

- Klein frametasje voor wat klein gereedschap en battery-pack voor evt. telefoon,..

Tent,..Eerste keer dat ik m’n grotere tent op een fietstocht mee had,..Goed bevallen,..Ruimte om me te verkleden in binnentent en ook ruimte voor alles wat je in de voortent wil hebben. Voortent ruim, prima,..Opzetten en afbreken, ging zonder problemen en met 5 haringen stond de tent als een huis. Slechts een van de laatste dagen de tent meer stormvast neergezet.

Koken,…Eigenlijk maar twee keer een zgn. Noodrantsoen gebruikt, met heet water,..Kooksetje was klein, maar prima daarvoor geschikt,…ook ws voor meer,..maar daar (bewust) niet voor gekozen, restaurants was leuker en prettiger, en lekkerder.

Plus,…Geïsoleerde bidon en Thermosfles om water koel te houden, of heet water warm,..en een spiritus brandstoffles, onder aan het frame.

Telefoon - Prima voor navigatie,..Buitje geen probleem, maar hoesje is slechts voor een paar druppels. Bij continue regen is scherm en dus telefoon uiteindelijk bijna onbruikbaar. Moet ik oplossen.

Details van de trip

- Zonder de fietstripjes in Praag totaal -1300 km gefietst. Dit is in 15 fietsdagen gereden, wat dus een gemiddelde is van 86 km/ dag

- Totaal aantal hoogte meters 4587 hm, gemiddeld dus bijna 306 hm/dag

Ik wil iedereen bedanken voor opmerkingen, steun, hints en tips, zowel voor -, als gedurende deze trip, op deze Reislogger of anderszins,..🙏

1. Peter:
    20 augustus 2021
    Mooie samenvatting
  2. Suze Beerten:
    20 augustus 2021
    Leuk dat je er zo positief op terug kijkt.
    Wat betreft jouw ervaringen met hulp van omstanders.. die kan ik helemaal beamen.
    In de vele jaren van fietsen in het buitenland zo vaak verrast door hulp op vele manieren.
    Heel bijzonder.