DAG 28 - NOORWEGEN : Bjørnndalen - Vennesla - Steinsfossen (Wandeling)

9 augustus 2022 - Øvrebø, Noorwegen

Vanochtend kalm opgestaan,..geen bagage op de fiets en op weg naar Vennesla,..klimmetje gaat dan aanmerkelijk prettiger,..dwz. ZONDER bagage.

In Vennesla, goede koffie, kaneelbroodjes,..en later nog een maaltijdsalade gekocht, voor ‘s avonds,..Twee goede cappucino’s dus,..prima.

Toen op weg naar het klassieke, nog in goede staat zijnde,..boomstam-transport systeem. Een houten goot,..40-50 cm breed,..met wijd opstaande randen van 80 cm hoog, schat ik,..

Passeren was lastig,..1 van de partijen moest zich vasthouden aan de rand, er overheen buigende,..en de ander laten passeren,..maar dat ging uiteindelijk wel.

Het was een lang ‘systeem’,..4 km,..en dus voor de wandeling ook 4km terug,..Maar wat een mooie natuur,…begroeiing prachtig, rotsen, watervallen, snelstromende riviertjes, meertjes,..Noorwegen in een notendop en echt één van de highlights van deze vakantie.

Alleen voor de bouw er van moet er reeds een flink bos zijn gekapt, vroeger. Uitvoerig werd bij het begin aangegeven dat eea. op eigen risico was,..ik dacht,..ja, natuurlijk,..niet te ver over die rand buigen,..kinderen,..opletten etc.,..dat soort gedoe. Gedurende de wandeling werd echter duidelijk, dat,..de hangbruggen, ook bij het lopen van 1 persoon, al wat slingerden,..verder waren op een aantal plaatsen duidelijk nieuwe planken geplaatst,..maar bij het lopen en het gekraak op sommige plaatsen,..dacht ik,..dat had op meer plaatsen ook niet misstaan,..maar gelukkig,..alles ging goed 🙏👍

Onderweg nog een echtpaar aan de koffie op een trapje,..kletspraatje,..Zij Noorse,..hij Iers. Haar vader of grootvader,..had vlakbij gewoond en nog gewerkt aan deze toestand,..Haar partner was archeloog, gespecialiseerd in Viking archelogie,..Dublin is een Viking-stad nl. 👍.en bij opgravingen in Trondheim,..op zoek naar de roots van de Ierse vikings, deze dame en collega-archeologe tegengekomen,..en zo was het gekomen.

Ben nog wel benieuwd hoe eea. nu werkelijk ging, met die bomen,..grote, dikke,..dat zal bijna onmogelijk zijn,..maar ook voor de kleinere stammen, denk ik dat er toch veel groene zeep gebruikt moet worden,..om eea. naar beneden te krijgen,..Verder onderzoek noodzakelijk mijnerzijds

Was een mooie dag,..nog de laatste keer dat rot-klimmetje,..ging een stuk beter idd., zonder bagage,..

Morgen-ochtend, hoofdzakelijk bergaf, naar Kristiansand,..koffie,..broodje,..en naar de boot,..

Logistiek moet ik relatief laat aan boord,..zodat ik als een van de eerste fietsers er weer uit kan - en mag,..beetje kritisch is nl. de vertrektijd van het Arriva-treintje. Anders is het 2,5 uur wachten.

Komt vast goed,..

Heb een HELEBOEL extra fotos geplaatst

1. Suze Beerten:
    9 augustus 2022
    Tjonge jonge wat een prenten weer. Onwijs! Wat een schoonheid!
  2. Eric Visser:
    9 augustus 2022
    Ja,..zoals ik schreef,..Ook voor mij Noorwegen in 1 dag!! Kadootje op de laatste dag!!