DAG 5 - NOORWEGEN : Risebru - Tangen

17 juli 2022 - Tangen, Noorwegen

Na een weer goede nacht,..7:15 eruit,..Mijn ontbijt uit koelkast, yoghurt met muesli,..Lars de Duitser, was al weg,..Ik kalm aan ‘through the motions’ en 8:45 op de fiets,..Rechtsaf bij de Pelgrimsherberg,..Na 50m,..omhoog,..ik kon direct van de fiets af,..paar 100m de fiets tegen boomwortels en losse kiezels omhoog lopen duwen,..Pfff,..was een slecht stukje,..Daarna was het redelijk,..na een uurtje kwam ik Lars tegen,..we zouden koffie drinken,..vlakbij rechts,..tent was echter nog dicht,..Ik dus verder,..Was een mooi stukje, naast een meer,..maar was eigenlijk meer mountainbike, single track-type fietsen,..Ging net,..👍💪🙏 Paar fotos bijgevoegd van het pad en de hindernissen.Na een km of 15 was er een plaatsje,..dat was het laatste punt waar je nog wat kon kopen, alvorens 40 km door de heuvels, bossen etc.,..Het plaatsje was uitgestorven,..sowieso klein, maar ook Zondag,..mmmm,..Ik had nog een banaan,..Gelukkig toen ik het stadje uitreed het bekende geel van een Shell station,…capucinno, twee, dubbele Snicker pakketten een koud flesje drinken,..en ik had zelf nog water en heet water voor thee,..Genoeg voor de bos-ontberingen,..

Al snel bleek dat het inderdaad door de bossen ging,..maar ook best veel geklim,..niet erg,..maar het was overwegend gravellig,…in allerlei soorten,..mooi aangestampt,..twee duidelijke tracks waar goed op tefietsen was,..omhoog en omlaag,..maar ook de losse gravel variant,..vaak ging het dan ook flink omhoog,..maar heb je te weinig grip,..te los,..en moet je er af,..Lopen op dit soort glibbertrack ook niet fijn,..Maar OK.

In de bossen, hoorde je veel koebellen,..maar die zaten om de nek van de vele schapen die op de weg en in de bossen rondliepen. Op een gegeven moment een schaap met twee lammeren,..stonden stil aan de kant van de weg,..ik maak een foto,..en fiets er langs,..de schapen vertrouwden het echter niet en gingen hardlopende, in een grappige schud-galop, voor me uit hollen,..het was echt zo grappig,..die achtersten van die set schapen zien schudden,..moest echt lachen.

Paar km verder,..ik liep weer te duwen,..tegen een helling op,..komt er een mountainbiker hard naar beneden,..stak m’n hand op, groet terug,..

Ik kijk omhoog,..komt een groep van een stuk of 10 mountainbikers nog achteraan,..en,..wat grappig, daarvoor in galop een hond,..Leuk de hond mee op een flinke fiets-trip, door de bossen, schoot door mijn hoofd.

Toen ze echter dichterbij kwamen,..bleek het geen hond,..maar een schaap,..echt hardlopend, downhill,..voor de fietsclub uit,..het was ook weer zo grappig,..iedereen hard achter dat schaap aan fietsen, echt hard,..Moet nu weer lachen 😁.

Veel gravel dus,..maar ook mooie uitzichten,..uiteindelijk zicht op het grootste meer van Noorwegen,..met prima weer en een OK camping nu, aan het meer. Er is een restaurant met pizza en hamburger varieteiten.

Morgen weer 55 km, naar weer een herberg. Camping €20, en een €1 om 6 min te douchen,..