Dag 6 - Pilsen

5 augustus 2021 - Pilsen, Tsjechië

Vanochtend was het regenachtig,..jammer,..Had graag een fietstochtje gemaakt, rond de stad. Nu dus maar wat Olympische spelen gekeken en me opgegeven oor een excursie in de PilsenerUrquell brouwery, zoals ie formeel het.

Was een kwartiertje lopen vanaf hotel, light dus aan rand van het centrum. Engels- spreknde gids, dame deed haar best, maar haar accent, samen met het mondkapje, plus het geklets van Tjechen die niet op de locale excursie konden, deed wat afbreuk aan het geheel. Naast historie, fotos en rijen getallen, ook geleerd dat,…

- een Duitse, Beierse biermaker de Tjechen heeft geleerd, ondergistend, gefilterd, gepasteuriseerd bier te maken.

- bedijf is gekocht door Japanners een tijd terug

er 9 km onderaads gangen onder de brouwerij ligt, met gewelven voor vroeger de vaten en koelruimtes,..Ingenieus. Men begon in 1842 hiermee.

Hele stad, oud en jong, man, vrouw zit op terrassen grote halve liter pullen bier weg te klokken. Zeer inspirerend 🍺🙏

Nu is het uiteraard een moderne fabriek met computergestuurde operaties, en een verveelvoudiging van de capacteit. Aan het eind het verplichte biertje getapt uit een oud vat, ongefiltered.

In de middag nog steeds regen,..jammer.

Toen ik ging eten, scheen de zon, dus op een terras Tjechisch eten besteld, bij een tent van de keten waar ik in Praag heen zou gaan. Was prima, basic en lekker. Toen ik 2/3 van de maaltijd op had begon het toch te regenen, maar ik at rustig door, er was nl een uitdraaibaar scherm op het terras. Toen ik vragend naar een serveerster keek,..Not working,..😡

Dus snel doorgegeten en gedronken en snel naar hotel.

Morgen een lange tocht 88km, naar een camping bij Furth Im Wald, Duitsland, met toch flink wat hoogte meters aan het einde. Nog geen bevestiging van de camping. We’ll see.

Fotos bijgevoegd van vandaag