DAG 19 - Ingelsdorf (L) naar Weywertz (B)

10 mei 2022 - Weywertz, België

Never a dull moment (2)

Wat een dag,..deze ga ik ook niet vergeten,…

Was vroeg wakker,..heel efficiënt door de ochtendrituelen en 8:00 uur op de fiets. De hoogtemeters die gisteren niet kwamen zouden vandaag WEL komen,..maar ik had slechts 70 km gepland dus dat zou icm. daarmee tot een redelijk dagje moeten leiden.

De eerste twintig km gingen redelijk omhoog,..maar bleef goed te fietsen.

Na een km of 30 had ik toch al een paar vieze klimmetjes gehad,..en na zulk een lastige,..bovenaan even uitputten,..rustige 2baans weg,..geen verkeer,..even uitpuffen op de vangrail,..helm af,..slokje uit bidon,..kijken op telefoon,..nog een slokje, telefoon in de helm,..Genoeg utgerust,..loop om mijn fiets heen,..om bidon te plaatsen,..maar weet niet eat er gebeurde,..ik raak met mijn voet de helm,..die onder de vangrail doorrolt,..en voordat ik het weet, zie ik mijn gifgroene helm,..met steeds groter wordende stuiten,..richting de 40m lagere Ourthe vallen,..totdat hij uit het zicht verdween,..Het was zeer steil,…dubbelzwarte piste van bladeren, natte boomwortels etc.,..Tja,..Zonder helm vond ik geen goed idee. Fiets stond stevig, in het zicht,..dus toch maar even ‘naar beneden’,..lopen was geen optie,..zitten en naar beneden glijden op je kont dus,..na een paar meter voorzichtig glijdend,..stuit toevallig ik op een zwarte telefoon,..dat lijkt die van mij wel,..en ja,..!! in mijn broekzak gestopt,..verder op weg naar de helm,..In de verte toen de Ourthe al wat meer hoorbaar werd,..zag ik achter een boom een gifgroene vlek,..mijn helm hing op onverklaarbare wijze vast met de kinbandjes aan een rest van een dode boom,…Pff,..daar kon ik wel heen manouvreren en glijden,..Helm op mijn hoofd,..en ik keek eens naar boven,.In de verte zag ik het blauwe schijnsel van mijn fietstassen,….Er stonden nog geen reddingstroepen touwen naar beneden te gooien en te roepen dat het goed zou komen,..Dus ik moest zelf maar naar boven klauteren.

Lang verhaal kort,..met mijn stevige, hoge Shimano fietsschoenen, met flink profiel,..🙏👍,..is het me gelukt,..Zie de fotos voor een impressie.

Ik vergeet te vertellen dat ik geen ontbijt had gehad,..op de camping,..na een paar km wel iets had gegeten,..bij een bakker en ook nog maar twee Pain au raisins equivalent,..maar die waren na dit gevalletje van ‘gedoe’ ruim verteerd,..

Toe kwamen de echte hm’s,..ik had vorig jaar dit stuk ook reeds gefietst,..en langzamerhand werd mij de herinnering duidelijker, dat dat toen ook geen pretje was,..maar toen ging ik B&B’s only,..dwz. met 10 kg minder. Dus ook dit bleef lastig,..maar wel gered,..en uiteindelijk kom ik bijna aan bij het begin van de Venn-bahn,..Nu stond netjes aangegeven dat het bruggetje waar ik vorig jaar heen werd geleid,..nu er idd. nog steeds niet was,..zodat ik de natte voeten van toen, door wat een  doorwaadbare plaats moest voorstellen, nu kon vermijden.

De eerste km van deze omweg,..leek er op afstand een slang op de weg te liggen,..ongetwijfeld dood,..ik reed er langs,..niet plat, dood,..bewoog de slang nu,..?

Ik draaide om,..na 10 m,..en verdomd,..de slang kroop slingerend naar de zijkant van de weg. Twee andere fietsers achter mij,..wees ik op dier,..op de rand van de brug,..Oh,..dat is adder,..zitten hier veel. Ik nam me voor de binnentent wat beter af te sluiten,..Pffff,..was best een redelijk formaat!

Ergens vlak voor Sankt Vith,.daar was een flinke camping met goede recensie vorig jaar op de app van de Fietsvakantiewinkel.

Ik stopte vlak daarvoor,..dronk mijn bidon leeg,..gered,..wat een dag,..uiteindelijk 75km,..met veel hoogtemeters,..Trots!

Kom bij de camping,..melden bij de receptie,..waar dan? Vraag in een aanpalend restaurant,..wat dicht leek,..of ik me daar moest melden,..en zo niet, waar dan wel. Camping gesloten. WTF,..

Ongelooflijk,..moet ik dan alles driedubbel checken,..Ja dus,..De betreffende persoon vertelde dat er aan de Vennbahn verder op ook wel campings zouden zijn,..en dat beeld heb ik ook van vorig jaar,..Dus met goede moed doorgefietst,.

Lang verhaal kort,..er kwam niets,..er was slechts sporadisch 3G bereik,.dus even wat opzoeken op internet duurde langer dan doorfietsen…Ergens langs de Vennbahn,..kon ik nog een bidon water scoren,..Maar toen met 96 km,..op de teller,..en rond 1700 uur,..was in ieder geval mijn einde inzicht.

Bij een iets groter plastsje,..van de route af,..op het beneden gelegen dirpsplein5je gebeld met twee campings, binnen redelijke afstand,..een nam niet op,..ander liep over na een fax fluittoon,..wat  niet noopte om daar op de bonnefooi heen te fietsen.

Op een gegeven moment, komt er een kolonne, met twee 16j meisjes, 2 hinnikende ponies, 3 teckels en een schapendoes aanwandelen,..en ik vraag in een brabbeltaaltje van Duits, Frans en Engels of er hier ergens ‘accomodation’ was,.

Toen ze uiteindelijk mijn vraag begrepen meenden te hebben,..wezen ze vaag naar boven,..Daar is een hotel! Ongelooflijk,..ik hees mezelf op de fiets,..met denkbeelden van bier,..een douche en een bed en een maaltijd,..

Ik was nog niets eens boven,..toen ik al bij het hotel zag,..alleen open in het weekend,..Ongelooflijk. Net toen ik de fiets weer naar beneden wilde sturen,..viel mijn oog op een bordje,..Zimmer frei,..B&B,..in de remmen,..!!

Er gaat een deur open,.Ik hoefde niet eens een vraag te stellen,..in het Duits werd me duidelijk gemaakt, dat er nog slechts een klein kamertje was,..Ik vond het PRIMA,..Tassen eraf,..fiets in de garage,.er zaten nog twee andere fietsers,..meer bejaard dan ik,..zo leek het,..met electrische fietsen,..dus tja,..en ik kreeg water,.

Kamertje is prima,.badkamer, luxe,..slechts voor mij,..overkant van de gang,..We werden door de eigenaar naar een Italiaans rest. gebracht,..en weer opgehaald,..en met ontbijt en broodjes,..voor de lunch morgen,..€65

Wat een dag en wat kun je dan aan het eind weer gelukkig zijn, na je douche,  biertje(s) en een lekkere maaltijd,

Morgen kalm aan,..doel iets boven Aachen,..waarschijnlijk Ned. grens passerende,..

- Dag 104 km en 1265 hm

- Totaal 1136 km en 9759 hm

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Peter:
    10 mei 2022
    Wat een verhaal, goed dat je toevallig je telefoon vond voordat je hem kwijt was. Scheelt een hoop stress…
  2. Eric Visser:
    10 mei 2022
    Ja,..want ik ECHT voor de helm,..die zag ik naar beneden stuiteren,..telefoon was ik nog niet eens kwijt,..Echt geluk!
  3. Frits:
    11 mei 2022
    Mazzelaar en ook een optimist. Dat jouw mooie licht groene helm niet de snel stromende Ourthe in is gestuiterd is een wonder. Het zelfde voor je telefoon. Gelukspoeper is misschien het juiste woord?