7e dag Heinsen, Teutoburgerwoud

2 juli 2020 - Heinsen, Duitsland

Vandaag gepland te fietsen, naar het noorden, naar Hameln, die stad van de rattenvanger,..Langs de rivier de Weser, ene kant heen, andere kant terug,..weinig hoogte meters,..relaxed tochtje,

Na een km of 8, Ümleitung,..tja, vaak voor auto’s only en dan kun je op het fietspad wel door,..verder ging de omleiding direct met haarspelden de heuvels in,..had ik even geen zin in. Fietste door, op hoop van zegen, steeds meer wegversperringen, maar ik kon er nog steeds door. Na een km of wat,..alles versperd, fietspad, alles hekken hoog en vastgemaakt aan vangrails,..tja, dus serieus,..Dit had te maken met vallend gesteente, Lebensgefahr,..dat soort werk. Dus maar terug,..op enig moment een weliswaar klein weggetje, maar die zou me er ook omheen kunnen leiden, leek het,..ook op de kaart. Maar ja, ook omhoog,..in mijn klimmerstempo, lekker omhoog, ging goed,..maar wel meer hoogtemeters dan gepland,..op enig moment stopte het asfalt, op de kaart nog wel een pad,..maar de realiteit was steenslag en nog steeds omhoog,..door, dan maar,..nog steeds de goede richting, puffen steunen,..Verderop, ging het zelfs iets vlak en zelfs naar beneden, maar steenslag was nu een modderig pad, oppassen om niet weg te glijden, maar sofar, sogood,..ik maakte nog een fotootje, het leek wel jungle,...ook al vanwege de forse regenbuien van de laatste dagen, heel groen en veel modder. Telefoon weer op de fiets, en door, volgende bocht,..ligt er een forse boom, redelijk desastreus over het (fiets-)pad,...na het niet geplande geklim, m’n fiets en banden vol met modder, zakte de moed mij toch even in de schoenen. Het zakmes, wat ik gisteren bij me had, voor de wandeling, lag in de keukenla,..alleen had ik er nog wel doorheen kunnen kruipen, maar voor de fiets had ik toch takken, bladeren moeten verwijderen, dus,..terug,..Andere weg terug genomen, lange, ook modderige afdaling, permanent in de remmen, bijna onderaan, nog een prachtig paard,..heel vriendelijk. Terug op de hoofdweg, een uur of wat verspeelt,..Ik was klaar om terug te gaan naar de camping,...maar ja,..pas 10km gefietst,..1015 uur,..Kom op Eric.

Eerst een dorpje proberen, dichter bij de rivier,..er was zelfs een pontje,..mss kon ik hier naar de overkant en de wegversperring omzeilen.Pontje ging pas om 1400 uur,..sh&t.

Er stond een mevrouw, met hond haar tuin te doen,..kort gesprekje,..uitkomst, locals reden door de wegversperring en deden een truc met de fiets, tilden hem ergens overheen,..enz., ze had het zelf nooit gedaan, maar ik leek sterk, dus geen probleem, dacht ze.Dus ik weer op weg naar de wegversperringen, daar door heen slalommen, tot het laatste desastreuze hek. Tja,..je kon aan de rechterzijde, je fiets idd. over de vangrails tillen,..en dan verderop er weer overheen,..dat was de truc.

Zogezegd, zogedaan,..fiets er overheen,..dat ging net,..maar stukje verder was een stuk steiler,..dus ik stond daar, een stuk lager dan de fiets, met de vangrails, ‘ver’ boven mij, mss zelfs te ver boven mij,..staan ging amper, laat staan je zware fiets, boven je macht ‘even’ over die verdomde vangrails tillen,..Het is gelukt,..maar vraag niet hoe!!

Lekker doorfietsen,..niets geen last van vallend gesteente,..zonnetje kwam door,..totdat ik me langszaam realiseerde dat aan de andere kant een soortgelijke wegversperring zou staan. Donders, dat zal toch niet,...!!En ja hoor, identiek, maar gelukkig was het hier makkelijker,...

Toen moest ik nog 35 km voor de heenweg,..

Fast-forward,..Hameln, leek leuk, een milkshake, en weg terug. Andere route aan de andere kant van de Weser,..en de weg leek pas de terugweg te kruisen, na de wegversperring ellende,..nog wel een vies heuveltje, maar OK, dat ging nog wel. Helaas kwam ik net weer uit, precies voor de wegversperring, donders,..!! Er stond net een andere fietser, in mijn leeftijdsklasse, hij was 77,..pfff. Hij vertelde dat dit project al drie jaar stil lag, en notabene een Bundesambtweg,... Ik vertelde in mijn beste Duits dat eea. op de heenweg vies was tegengevallen. Ah,,..nicht gut, vertelde hij me,..aan de andere kant aan de bergkant  was een paadje, langs de hekken en dat ging redelijk,..nee, zeker niet je fiets aan de niet-berghellingzijde  over de vangrails zetten, nicht slimm,..

De terugweg ging verder zonder problemen,..meer hoogtemeters, dat wel. Fotos bijgevoegd, van dit ‘avontuur’