Dag 3 - Schirmeck naar Boulastroff

29 september 2021 - Bénestroff, Frankrijk

Wat een dag,..

Rond 0900 uur op de fiets,..wist dat ik eerst de Col de Donon moest doen,..van 300 naar 827m. Had uit voorzorg voor wat lagere temperaturen vandaag, gekoppeld met de hoogte, de arm en beenstukken aangedaan. Deze col bleek best steil, moest op sommige stukken in de laagste versnelling en dan weet je,..je kan alleen maar doortrappen,..Maar gelukt. Het werd aan het begin van de ‘beklimming’ al flink donker, druppeltjes,..dus ook maar regenjas aangetrokken,..dit bleek al snel te warm, zweten,..Jas weer uit.

Uiteindelijk de top bereikt,..en toen bleek dat het boven ook best fris was, dit gekoppeld met de afdaling,..heerlijk, toch maar weer de regenjas aangetrokken,..Denk dat er wel een 45 min afdaling was, verschillende percentages,..Zag op heel veel plaatsen,..Hier is een ongeluk gebeurd, borden, telde er 11, tot beneden. En ja,..het was best listig,..ik beperkte de snelheid tot 40-45km,..hard zat,..want in veel bochten, met los grind, steenslag, door regen of vrachtwagens die stukje berm meepakken, is het toch opletten. Beneden was ik inmiddels toch redelijk afgekoeld,..en de eeste bakker was met pensioen,..volgende plaatsje echter wel een bakker.

Na de beklimming zou het relatief vlak zijn,..maar relatief is precies dat, relatief.

Elke heuvel in dit gebied is kort, maar steil,..en na een grote beklimming doet dat toch steeds weer pijn,..Inmiddels was het ook gaan regenen,..miezer en ook flinke buien 😡 en het waaide eigenlijk de hele dag ook al hard,..

Voor degene die deze route hebben gefietst,..op een gegeven moment, bij veel water, kanalen, gaf de beschrijving aan dat de hoge loopbrug de aangeven route was,..maar dat was een echt flink hoge brug, twee trappen serieus omhoog en weer af,..Zelfs met fiets en zonder bagage, een beste opgave,..maar met bagage, die eraf moest en naar overkant gedragen en dan er weer op, nadat de fiets naar boven en beneden was gesjouwd,..ik zag dat niet zitten,..was koud, regen,.Nee dus,..dan maar de omweg,..Helaas was het een best lange omweg en het GOOT,..doorfietsen dus maar,..

Plaats van bestemming uiteindelijk bereikt, na 90 km en 922 hm,..

Een beetje scruffie eigenaar, in soortgelijke B&B setting, twintig jaar geleden prima,..nu outdated,..maar OK,..functioneel. Had ook geen puf meer om alternatieven te onderzoeken,..en ik had al betaald. Ik vroeg de man,..kan ik ook eten,..Ja, no problem,..in cryptisch Frans.

Na een minuut of 15 was kamer gereed, werd door zijn vrouw naar de kamer gebracht,..ik vroeg nog even naar dat Diner,…Nee,..je kon alleen maar eten (maken?) op de kamer,..Kortom verwarring,..Ik weer naar die man,..Ja,..het restaurant was dicht,..Maar hij bracht het dan wel op de kamer. OK,..prima.

Eerst douchen,..etc.

Rond 1800 uur, dacht ik, maar eens overleggen hoe, of belangrijker, WAT we doen met dat eten,…Deur was echter dicht,..sh@t, niemand meer aanwezig. Paste wel een beetje met de scruffy atmosfeer,..toch wat de pest in. Eerst maar een kop koffie voor mijn kamer, in het laatste zonnetje,..en voor de regenbui zou losbarsten.

Toen de bui losbarstte maar water opgezet voor mijn ‘noodrantsoen’,..blijft toch handig,..! Lekker opgegeten,…

Beetje TV,..Frans,..enfin,..zitten kon niet, dus liggen op bed. Wordt er geklopt, de eigenaar,..dienblad met brood en hij kwam zo de rest brengen,..Een groot misverstand, wij in drie talen elkaar overtuigen val ieders goede intenties,..maar uiteindelijk had ik m duidelijk gemaakt, waar het misverstand was ontstaan en dat ik inmiddels al gegeten had,..zonder hem kwaad te maken,..Maar het feit dat hij er was,..maakte dat ik ook nog een paar biertjes zou kunnen drinken, dacht ik, dus dat vroeg ik m, om hem wat positiever te stemmen, of dat mogelijk was. Natuurlijk!!

Lang verhaal kort,..toch nog een paar uur in drie talen zitten kletsen met hem,..Had als Sodexo facilities manager bleek in Gabon, Ivoorkust voor Total en Elf gewerkt, offshore op platforms. Grappig hoe dat dan loopt, op zo.n middag, avond.

Heb nog een mistige foto geplaatst van een dode das langs de weg, cruppel op de lens,..en wat fotos van de mooie gebieden, met wolken toen het weer was opgeklaard.

Lang verhaal,…

Voor morgen moet ik nog. boeken,..maar wil wel met eetmogelijkheid, hoop ik.,

Probeer ik te regelen

1. Peter:
    29 september 2021
    Lekker dagje…het zat niet mee met weer en eten. Morgen hopelijk beter. Hier was het ook slecht. Respect. Behoorlijke afstand en dan al die klimmetjes..Succes morgen
  2. Eric Visser:
    29 september 2021
    Dank je wel!!
  3. Heleen Berendsen:
    30 september 2021
    Gaat hard, al bijna in Luxemburg!
  4. Suze Beerten:
    30 september 2021
    DIe korte pittige heuvels herinner ik me goed, die brug ook.
    Met z'n tweeën ging dat wel, huppetee, tillen maar... Maar alleenvis t een projectje.
    Wat zullen de biertjes gesmaakt hebben, trouwens.
    Hopelijk vandaag beter weer want toch wel mooi daar. Herfst kleuren komen erdoor...
    Veel plezier nog.
  5. Eric Visser:
    30 september 2021
    Vandaag iig droog, zonnetje in de middag!!!