DAG 8 - NOORWEGEN : Lillehammer - Tretten (Borkerud)

20 juli 2022 - Tretten, Noorwegen

Dit is weer een mooie dag,..geweest.

Begin,…van de camping naar centrum Lillehammer, station,..loketdame kon geen ticket aanpassen,..moet u Customer Service bellen,..Afijn, na nog een andere, nu koffiestop dame, had ik een lokaal telefoonnummer,..mijn goedkope ticket kon niet worden aangepast,..dus nu een weer goedkoop ticket,..op de nieuwe datum,..Beetje druk op de ketel, tenslotte,..

De stad uit fietsen was zo gebeurd,..de route uit het boekje, leek al snel weer ski-hoogtes op te zoeken,..ik besloot de netjes geasfalteerde weg te volgen, die boven de 4-baans weg liep,..dus waarschijnlijk de oudere weg,..langs het meer,..Heerlijk soepel fietste ik deze km’s, nieuwe bandjes zoevende over het asfalt,..dat gevoel,..dat was ik toch even kwijt geraakt afgelopen dagen.

De herberg die ik had gereserveerd,..lag iets buiten de route,.. Kwam na mijn reservering, toen ik het preciese adres en lokatie op zocht,..een artikeltje tegen dat het best een klim was,..maar ik nam me voor die gedachte naar de toekomst te verschuiven,…later vanmiddag,..komt tijd, komt raad,..toch.

In het plaatsje Tretten,..waar ik morgen het meer over ga,..lange brug,..moest ik nu rechtdoor,..en routeplanner gaf aan,..8,7 km, naar de herberg,..Toen de eerste km met wat vals plat gefietst was,..dacht ik,..dit gaat lekker.

Maar toen,..van km 7.7 tot 4.7 was het zeer zwaar fietsen,..veel stoppen, zitten en weer opstappen,..met steeds eerder verzuring,..😡 en gravel, tweede helft,…

Toen een bocht,..en direct stilstand,..11%,….van km 4,7 tot 2.2 alleen maar gelopen,..dwz. 50 kleine stappen, fiets omhoog duwen,..neervallen in de berm,..op adem komen en weer 50 stapjes,…Dat is een lange 2,5 km,..dat kan ik je vertellen!!

Het was niet alleen slecht nieuws dit geduw,…want met dit stijgingspercentage,..had ik bijna bij elke stop, maar zeker bij elke bocht weer een nieuws prachtig uitzicht, zie ook de fotos,..denk dat ik van het waternivo, tot hoogste punt de 600m heb gehaald,..gefietst, gelopen & geduwd,…denk dat een nieuwe biathlon sport geboren is hiermee,..en ik maak zeker kans op een medaille dan.

Anyway,..na een stukje dalen,..de goden waren even met mij,..arriveerde ik op de herberg annex boerderij. Wat een plaatje,…paradijselijk.

Werd begroet door Manu, uit Amsterdam,..Nederlander die als vrijwilliger hier, na een pelgrimstocht vorig jaar, hier wel wilde komen werken, assisteren,..mensen op leeftijd. Gezellig mee zitten kletsen,..studeert MBA en ging nu iets meer creatiefs doen,..Hij liet me de waterval zien,..met hem gegeten en gekletst, beiden verteld de leuke en minder leuke dingen in het leven,..en dat heel veel zover weg lijkt in zo’n paradijselijke omgeving als dit en het leven dan soms even zo simpel lijkt,..en misschien ook wel is.

Ik slaap in zo’n hut,..zie de foto,…staan twee bedden,..heel lage deur,..

Morgen naar een herberg,..waar een Nederlandse de scepter zwaait,..Janke,..what’s in a name,..Moet nog reserveren trouwens.

1. Frits:
    21 juli 2022
    Bij de cursus: "afzien voor beginners" zoeken ze een ervaringsdeskundige. Iets voor jou?
  2. Eric Visser:
    21 juli 2022