DAG 9 - NOORWEGEN - Borkerud - Ringebu

21 juli 2022 - Ringebu kommune, Noorwegen

Goed geslapen in mijn donkere en zeer stille pelgrimshut,..aparte ervaring. Ik was vroeg wakker,..toen ik even op mijn trap zat, naar de hut,..alles nog heel stil,..opkomende zon,..vogeltjes fladderen en fluiten,..en dan realiseren dat dit toch ook al eeuwenlang een heilige plek is, met de kapel, met de pelgrims ook al eeuwen, werd ik toch even emotioneel,..het was overweldigend, mooi en fijn om even deel van uit te maken.

Dit is artikeltje uit 2018

Ontbeten met Manu,..die me uitgeleide deed. Ik had een andere, kortere afdaling, dus niet de beklimming van gisteren,..ook steiler dus,..kramp in de handen van bijna permanent in de remmen,..blij dat ik beneden was,..veel privé-boerenpaden,..los grind, gras,..glibberen dus.

Beneden, het meer over,..en een lange weg,..Ik begin ook nu meer gevoel te krijgen voor - en te interpreteren wat de schrijfster van het boekje bedoeld met bepaalde terminologie. Als er staat lange glooiende hellingen, betekend dat ‘serieus’ klimwerk,..randje afstappen.

Als er staat ‘steile’ helling,..dan weet ik dat ik daar niet aan moet beginnen.

Vandaag,..had me door de glooiende hellingen heengeworsteld,..met tactisch gekozen fotomomenten en een goed getimede kop koffie en thee,..

Op enig moment,..kom ik op zo’n gravelweg naar beneden,..komt er een soortgelijk bepakte fietser aan,..klimmende,.we konden stoppen,..even kletsen,..was een Frans-sprekende Belg,..Hij deed Trondheim - Hamburg,..Pfff,..Zijn Nederlands was nog slechter dan mijn Frans,..dus ik dacht dan ook dat ik ‘m verkeerd begreep toen hij zei,..met een groep van 30,..Wat? Ja,..echt,..en na een minuut of 5 komen er steeds meer fietsers, bepakt en bezakt,.langs,...paar jonkies, paar middelbaar,..maar overgrote deel, man en vrouw boven de 60,..Lekker licht- trappende, sommige uiteindelijk ook lopen op de helling die ik afkwam,..maar wel doorgaan. Was een Franse Fietstour agency,..of club,..lost in translation,..daar had hij zich bij opgegeven,..Leuk om te zien…Met een -on y’ va - afscheid genomen,..vond ik wel goed van mezelf 😁

Toen ik de eerste grotere stad had bereikt, boodschapjes en weer door,..geen apotheek binnen schootsafstand (Suze),..

Het stadje uit,..kon ik nog net op de fiets blijven zitten,..omhoog,..naar beneden ging ook prima,..maar toen,..ik keek op een gegeven moment naar iets, wat de gravel-equivalent van de Muur van Huy, en dan langer,..moest zijn,..of een extra lange, zwarte ski-helling,..Ik ging dat niet doen,..was ook niet ‘even’ naar boven duwen,..In het boekje was dit dus ‘een steile klim’,..

Gelukkig kon ik even verderop, meende ik, mezelf op een een normale weg invoegen,..gravel, naar asfalt. Het was een drukke weg,..echt druk,..veel vrachtverkeer,..smal stukje naast de witte streep,..denk dat ik 8-9 km moest naar eindpunt. Gewacht tot er een flink gat in ‘t verkeer kwam,..en toch maar begonnen,..Verkeer hield wel rekening,..ook geen getoeter, middelvingers of andere Noorse gebaren, om collega-weggebruikers ergens op te attenderen,..Na een paar km,..allemaal goed gegaan,..een grote parking,..even wat moed verzameld voor deel twee en ik had geluk,..dat er na een paar km een fietspad begon,..In het stadje, flesje koud drinken,..twee waterijsjes,..Bleek dat ik weer terug moest naar waar fietspad begon,..en dan weer serieus omhoog,..en ja, dus lopen, duwen,..Maar het was het waard,..Daar stond één van de 5 staafkerken in Noorwegen,..gebouwd van hout, geteerd,..en prachtig van binnen,..als pelgrim,..een mooi stempel en gratis naar binnen,..Impressive,..echt

Mijn herberg was 100m terug,..Nederlandse dame die dit samen met haar Noorse man al 42 jaar runt,..verder prachtig houtsnijwerk maken, vlechten van van alles en serieus goede honing verkopen,..Ik zit in een prachtig huis,..voor 8p,..maar ben (nog) alleen,..

Fotos bijgevoegd.

1. Peter:
    21 juli 2022
    Je wordt nog een schrijver op je oude dag. Leuk om te lezen.
  2. Eric Visser:
    21 juli 2022
    Tijd om na te denken op de fiets,..en ook daarna,..!!!
  3. Heleen:
    22 juli 2022
    Mooi Eric. Dunne bandjes van die Belg voor op gravel. Dan ben jij met je santosbanden gezegend! Die komen nu goed van pas!
  4. Eric Visser:
    22 juli 2022
    Goed gezien Heleen en inderdaad,..zonder dit soort banden is het een heilloze onderneming,..Nu weer op weg!!
  5. Heleen Berendsen:
    22 juli 2022
    Lees elke avond in bed je reisavonturen.
    Leuk hoor om je te volgen en mooie foto’s!