DAG 14 - Port Sur Saone naar Mirecourt

5 mei 2022 - Mirecourt, Frankrijk

Wat een dag,…!! Zeker contrasterend met gisteren, dat was echt een fijne vakantie/fietsdag,..

Ik begin bij het begin,..Afgelopen nacht wat buien,..nothing major,…maar met wat droogmaken van de tent, nog even kletsen met Duitse collega,..was ik pas 09:00 uur op weg.

Na een pasr heuveltjes,..op en neer voelde de fiets wat wiebelig,..niets vreemds gedaan met inpakken,..maar goed, toch even gestopt,..zit er een tas los,, of niet stabiel verankerd,..niets,..alles OK,..voor de vorm voel ik nog even aan mijn achterband,..zacht,..te zacht,..waarschijnlijk lek.

Nu komt er een heel verhaal,..

Ik had een tijd terug al eens aan Pieter vertelt wat een crime het was om een nieuwe binnenband en/of buitenband te plaatsen,..in geval van lek,..wiel eruit, buitenband eraf, oude binnenband eruit, nieuwe erin en dan het geheel weer op de velg,..zelfs thuis, op een gemakkelijke tuinstoel was ik daar zo maar een 45 min mee bezig,..het lijkt alsof de buitenband te groot is,..en je komt dan handen, voeten en knieën te kort om het geheel binnen de velg te klemmen en te houden.

Pieter had toen een goed advies - als je kan zien aan buitenzijde waar lek door is ontstaan, dan maak je slechts dat stukje buiten, binnenband los,..plakkertje erop en fietsen na 15 min.

Die  suggestie had ik opgeslagen,..dus ik tassen eraf, fiets op de kop,..zoeken naar doorns, scherpe steentjes etc.,.maar niets,..dus tja,..

Een lek opzoeken in een binnenband,..er siste niets,..er was toevallig ook geen teiltje water beschikbaar in de wegberm waar ik stond te prutsen. Ik had net 9.3km gefietst, bossige omgeving en weinig verkeer op de weg.

Wat te doen,..dus maar een nieuwe binnenband plaatsen,..😡😡

Oude eruit,..ik keek of er toevallig een tuinstoel stond,..maar helaas. Dus in het gras,..
Ik zal het verhaal kort houden,..maar met GEEN mogelijkheid kreeg ik binnen en  buitenband om de velg,..staand, zittend,..armen, knieen, hoofd, voeten,..alles in de strijd, om het geheel zelfs maar met een beginnetje rond de velg te klemmen,..en dan daarna langzaam de rest netjes verder er rond te klemmen. Rustig blijven, Eric,..geen haast,.uiteindelijk lukt dit, net als thuis,..🙏

Echter,..de fietsreparatie goden waren niet met mij,..als ik het aan de bovenkant beide zijden binnen de velg had,..dan was er zoveel ruimte over aan de onderzijde,..dat je je afvraagt of je wel de goede buitenband hebt,..Maar ja dus,..deze buitenband ZAT er op, inmiddels reeds een half uur geleden,..dus het moest lukken,..

Wat gaat er dan door je hoofd,..in éen van de boekjes stonden adressen met fietsenmakers,..Tja,..

Zal ik Cees of Pieter bellen voor technische en mentale ondersteuning,..Tja,..

Ik zou eigenlijk al geholpen zijn door een passerende fietser,..die voor de vorm zou vragen,…Ca va.. ?? NON,…Aidez moi! SVP,…Of zo iets,..maar helaas geen fietsers,..

Er kwamen overwegend grote vrachtwagen combinaties langs,.Tja,..

Na nog een aantal pogingen,..ik zat er inmiddels al 5 kwartier,…dacht ik,..ik houd gewoon een auto aan,..en vraag om hulp.

Na een paar vrachtwagens,..kwam er iets kleiners,.steek mijn hand op,..en ,..hij stopt,..was een bestelwagen, voor paarden transport, stopt half op de weg,..raampje naar beneden,..hij gebaarde of ik mee wilde met de fiets en wees in de richting, van het Noorden,..even was ik tempted,..inladen,..en naar Deventer,..😀 maar nee, ik maakte hem duidelijk dat ik met twee extra handen waarschijnlijk snel geholpen zou zijn,..hij snapte me,..stapte uit,.ik suggereerde dat het met knipperlichten aan,..iets veiliger zou zijn,…Dat deed hij,..

Ik begon de band er op te leggen,..en hij snapte snel waar hij zijn paardenboeren-kolenschoppen rond de velg moest leggen,..hij coverde ongeveer een kwart velg,..per hand!! Ja zo kan ik het ook! Anyway,..samen hadden we de binnen en buitenband er snel omheen,..Stukje binnenband stak ergens nog uit,..olala,..maar toen ook goed,..na een ferme handdruk,..voel dat nog,..stapte hij weer in de paardenvrachtwagen,..na me gevraagd te hebben of ik een pompje had,..Ja hoor,..opgepompt,..en na twee installatie pogingen met de remmen en Rohloff kabeltjes,..tassen er weer was ik weer onderweg,..denk meer dan 2 uur,..verloren, misschien meer.

Maar ik had een route van 87km en geboekt hotel,..had al gezien dat het tich ook heuvelachtig was,..maar dat ik ZOmoest afzien deze middag,..had ik niet voorzien,..uiteindelijk 850 hm,..met heel veel kleine, venijnig steile heuvels,..waar in aantal en frequentie geen einde aan kwam,..Fysiek ging het wel,..maar mentaal had ik toch een deukje opgelopen,..zeg maar.

Onderweg, nog een baquette en wat pate gekocht,..in een betere verhouding dan gisteren,..

Toen ik betaalde bij dit blozende schoolverlater meisje,..vond ze het nodig om het 10 Euro biljet door een apparaatje te halen, check of vals,..zal wel te maken hebben gehad, met mijn uitgevloerde voorkomen, vieze handen,..de eerste keer ging er een rood lampje aan,..was vast de combinatie van zweet en Rohloff of riem smeer op het biljet,..dus een tweede check was noodzakelijk,..maar wat er gebeurde weet ik niet,..het biljet ging door het apparaat, maar kwam er zo hard uitzette dat het als een soort vlinder tussen de kaas en paté belandde,…daar moesten we alle twee zo ontzettend omlachen,…Enfin,…

Ik onderweg nog wat gelunched,..zie foto,…en was pas uiteindelijk om 1900 uur in het hotel,…

Wat was ik moe,..

Toen heerlijk gedouched, bier(tje) gedronken en toen gegeten,..wat een luxe.

- Dag 92 km - 851 hm

- Totaal 756 km - 6645 hm

Nog even nadenken over route morgen

1. Heleen Berendsen:
    6 mei 2022
    Ik zal je helpen het verwisselen van een band onder de knie te krijgen. Doen we medio juni met een potje bier erbij. Voorlopig heb je je portie wel weer gehad lijkt me zo.
  2. Eric Visser:
    DEAL 🍺🍺🙏
  3. Peter:
    6 mei 2022
    Heftig dagje gisteren Eric, bewonderenswaardig hoe je uiteindelijk toch altijd weer alles weet op te lossen
  4. Eric Visser:
    6 mei 2022
    Met wat hulp, af en toe,..
  5. Frits:
    6 mei 2022
    Hulp hoort er bij. Het zal wel onzin zijn maar ik heb in mijn fietstas een spuitbusje spul waarmee je band zichzelf repareert. Zei de verkoper. Gelukkig nog nooit gebruikt.
  6. Eric Visser:
    6 mei 2022
    Ha Frits,..ik heb daar ook wel eens overgelezen,..Maar weet er verder weinig van,..voordelen, nadelen,..
    Misschien iets voor een volgende trip!!