DAG 1 - NOORWEGEN : Kristiansand - Kongsberg (Trein)

13 juli 2022 - Kongsberg, Noorwegen

Gisteravond op de ferry,..

Eten was wel redelijk, maar hoog vreetschuur-gehalte,..naast de vele vis-voorgerechten, ongetwijfeld niet duurzaam,…standaard hoofdgerechten,..en wijn, bier, fris zelf tappen,..Max 3,..maar niemand zien tellen,..Zo iets dus. Ondanks dat er absoluut geen zeegang was, meende ik toch bij sommigen een wat overdreven schrap zetten te zien, bij opstaan en bij de bochtjes in hun loopjes naar de zelftap bar,..Enfin,.

Er is ook een grill restaurant ipv. buffet,..probeer ik dat op de terugweg.

TV op de kamer met Nederlandse zenders,..dus OP1 gekeken ipv. de Nachtclub/Casino of de Sportsbar annex Disco,..te bezoeken👍🙏

Bij het ontbijt was er wel wat zee-gang,..wat ook bij de mensen die gisteren al wat moeite hadden,..er voor zorgde dat de gekookte eieren van hun borden rolden,..Kortom, al observerende best grappig zo’n reisje.

Een uur voor aankomst was er al 4G bereik,..waarschijnlijk zendmasten op de eerste eilandjes waar we tussendoor voeren.

Toen we van boord gingen moesten eerst de autos er af, voordat het hek naar toegang fietsen open kon,..Nog wat staan kletsen,..éen man, ging de Olavsroute lopen,..weliswaar laatste helft,..geloof dat hij al eerder een stuk had gedaan. Een andere dame, ging ook fietsen,..maar naar een natuurpark, vanuit Oslo, eerst vriendin bezoeken daar,..

Van de boot af,..geel-hesje,..of ik wat aan te geven had,..Nee,..Verder geen douane of iets dergelijke meer gezien,..Paspoort paraat,..niemand gezien. Het bus en treinstation was aan de overkant van de eerste straat,..het centrumpje,..was niet veel,..een straat verder.

Kwam de dame tegen daar, die naar Oslo ging,..met de bus,..nog even koffie meegedronken.,..Judith, Amsterdam,..werkte bij Gem. Amsterdam,..klimaatadviseuse oid. na studie Wageningen.Ze had vorig jaar? 6m gefietst, van Istanbul naar Beijing,..weliswaar in klein groepje,..maar toch,..Pfff…

Wat doen mensen toch een leuke dingen.

Trein om 1200 uur,..fiets erin, geen probleem,.. blonde conductrice hielp enthousiast de fiets naar binnen te tillen en in de beugel te krijgen, met voorwiel. Toen 3,5 uur,..door Zuid-Noorwegen,..

Echt een mooi voorbeeld van Noorwegen,..veel naaldbossen op vaak rotsachtige ondergrond,..en heel veel meertjes, klein, groot,..af en toe een waterval en overal op zichzelf staande, kleine en grote houten huizen in een prachtig rode kleur,..Paradijselijk. Wat hielp was dat het geweldig weer was,..blauwe lucht, af en toe een witte wolk,..en zon,..mensen op strandjes, mensen op ligstoelen achter hun paradijselijke woning. Noorwegen uit de folder.

Kongsberg is zo mogelijk nog minder dan Kristiansand,..beetje doods,..Ondanks het feit dat er blijkbaar een flink industrieel complex zit ergens,..Defensie apparatuur,..namen vergeten, maar ook Siemens blijkbaar en nog een paar andere forse firmas. Personeel zal wel buiten de stad wonen,..en kan ze geen ongelijk geven.

Hotel is prima,..Er was zelfs een keuken voor gemeenschappelijk gebruik. Ik dacht,..nog even boodschapje doen,..hoef ik niet naar een restaurant,..maar toen ik na 250 m en twee bochten een pizzeria zag, met terras in de zon,..daar toch maar gekozen,,.Okayish’…met een glas appelsap,..een biertje van de tap 0,4l,..voor 10€,..moet ik nog even aan wennen.

Morgen eerste fiets’dag’,..dwz. maar een kleine 40km,..naar Drammen,..daar is de enige camping, voor Oslo,..vanuit deze kant.

De dag er na,..door Oslo heen en dan naar de eerste pelgrimsherberg.

Paar fotos van op zee en van de treinreis,..bijgevoegd

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl