DAG 13 - Marnay naar Port-sur-Saone

4 mei 2022 - Port-sur-Saône, Frankrijk

Vanochtend rond 0830 uur op de fiets,..na ‘werkzaamheden’ zoals gisteren omschreven. Het mogelijk slechte weer, afgelopen nacht, de donkere wolken is overgetrokken,..niets van gemerkt. Wel slecht geslapen,.denk door de te late koffie,..dus niet meer doen.

Het stadje uit, was direct flink omhoog, maar boven op het pleintje een bakker, met iets wat leek op een pain au raisin,..en een groot uitgevallen demi-baquette,…

Het traject was eigenlijk een voortzetting van gisteren,..veel kleine heuvels, maar heel veel achter elkaar en op sommige punten toch leidende naar een hoogte,..en dan weer lekker afdalen. Twee keer koffie pauze,..Perfect fietsweer,..voor de afwisseling weinig wind,..

Onderweg nog een keer gestopt bij een kleine supermarket,..wilde eigenlijk stukje paté voor op mijn stokbrood met de lunch. Maar kreeg ineens een ingeving,..vaak hebben ze bij zo’n slager ook wel rillette, soms van eend, gans, of varken,..dat is heerlijk spul,..En ja,..rillette de porc,..pas de problem,..doet u maar een stukje,..zoiets,..ja doe maar. Uiteindelijk een stuk, waar Jetske en ik drie dagen mee doen, op een toastje, als appetizer ‘s avonds.,..maar goed. Ook nog een koel drankje, gemixed met water in bidon.

Op enig moment kruiste ik de Saone,..en toen was het nog 27 km, naar doel van deze dag,..en dat was ECHT heerlijk fietsen,..een overwegend betonnen fietspad langs de Saone,..prachtig,..en niet alleen omdat het vlak was ,..😁,..maar dat hielp voor de positieve ervaring, zeg maar. Alleen vogels, weiden vol met - en geel van de boterbloemen,..en verder niemand,..af en toe een bootje in eén van de vele kleine sluisjes,…dus dat was heerlijk fietsen.

Gestopt bij een bankje wat zijn beste tijd had gehad,..brood uit de tas, rillette, koud drankje,..na een paar stukjes brood, realiseerde ik me, dat wilde ik een eind maken aan dat stuk rillette,..ik het brood in kleinere stukken moest delen en er veel meer rilleete op moest doen,…uiteindelijk in deze nieuwe mode-of-smeren,..het gered, alles op,..Heerlijk.

Aan de overkant gaven mooie bruine - en één witte koe, zwemles aan een drietal kleine kalfjes,…eerst pootje baden,..beetje spetteren en dan er weer uit.

Ik kon me voorstellen dat ze op basis van de voorbijdrijvende boomstam, hun kroost vertelden op basis van genetische inzichten,..dat in veeeel vroegere generaties, daar soms gevaar uit kon ontstaan,..maar dat dat in hun leven nog nooit gebeurd was. Ik moet zeggen,..ik keek toch ook heel even oplettend,..toen die stam de koeienkant opdreef,..Vals alarm.

Doorgefietst naar het stadje,..is niet veel,..camping is opgeknapt,..sinds verhalen die ik las uit 2014,..Prima, dus.

Tent opgezet, met een paar druppels neerslag,..eind van de nacht, verwacht flinke buien tot 830 uur,..hoop dat dat uitkomt, dwz. dat het dan stopt.

Morgen was er op redelijke sfstand van de route geen camping,..dus heb een hotelletje Le Luth in Mirecourt,..60€,..geboekt geen ontbijt.Flinke afstand,..redelijk geaccidenteerd en 85 km,..Geen keus

Deze camping was 5,20€,…

Kwam nog een Duitser op een ligfiets kletsen,..doen zo nog even een praatje verder,..uit Berlijn, op weg naar Portugal.

- Dag totaal 72 km en 446 hm

- Totaal nu 664.km en 5594 hm

1. Suze Beerten:
    4 mei 2022
    Kijk, het echte genieten is er nu echt. Fijn hoor. Prachtig, leuk die waarnemingen in de omgeving!
  2. Heleen Berendsen:
    4 mei 2022