Dag 20: Innsbruck (Mittenwald eigenlijk) naar Murnau an Staffelsee

20 juni 2023 - Murnau am Staffelsee, Duitsland

Na gisteren al het gedoe, toch redelijk geslapen,..er was een snelweg vlakbij, welk lawaai wel redelijk inzakte gedurende de nacht,..maar het eerste vliegtuig van het nabijgelegen vliegveld, maakte dat je wel rechtop zat,..dus vroeg er uit,..ook vroeg bij een bakkertje in Innsbruck,..Toen even nagedacht,..ik zou met heel veel haasten, en stress de trein van 08:08 nog kunnen halen, maar ook die van 10:08,..in een veel rustiger tempo, en gelegenheid  om nog wat van de stad te bekijken,..Gekozen voor het laatste,..Dus rustig rondgefietst,..rondgekeken, boodschapje, fotoos genomen,..en ik vond en vind het echt een heeeel mooie, leuke stad. Prachtige oude gebouwen, niet verrommelt met verkeerde winkels etc.,..

De trein,..nu kaartje gekocht bij loket,..en eens even gevraagd waarom men treinen de verkeerde kant op laat rijden,..😁. Verwarring was het volgende. Men geeft de lijn van de trein ook een nummer S-Bahn -6 bijv. hetgeen ik interpreteerde als perron 6, maar S-Bahn 6, vertrekt van perron 21,..Opgelost en weer wat geleerd.

Gedoe met veel fietsen, in het fietsrijtuig,..een late instapper mocht zijn fiets aan die van mij vastmaken, bij gebrek aan andere mogelijkheden,..Zitten en kijken,..Mooi.

Zegt de fietser van zojuist,..kom maar op mijn plaats zitten,..want dit is een van de mooiste treinritjes in Oostenrijk, maar dan moet je wel aan de goede kant zitten,..En hij had gelijk,..Nog wat fotoos gemaakt,..maar het is idd. overweldigend,..uitzichten, bergen, dichtbij, veraf, tunnels,..genoten. De fotoos doen geen recht aan de ervaring,..maar steeds als het uitzicht mooi is, ben je te laat, of bomen, of ..enz.

In Mittenwald, de zgn. afdaling naar Garmish,..daar zaten echter nog wat vieze heuveltjes bij, waar ik dan zingend door bejaarden, op hun E-bikes werd ingehaald,..of opmerkingen kreeg over een vastgelopen ketting,..ik kon niet eens praten,..😡,..wel vriendelijk en respectvol, maar ook humor....

In Garmish eerst een Apotheker,..brenn-spiritus,..ethanol,..? of iso-propynol,..ze had slechts 70%,..mijn scheikunde liet me wat in de steek,..maar ze kwam met een duur flesje, van Hoffman - La Roche,..maar een duidelijk meer door het leven en door de wolgeverfde dame, verwees mij simpelweg naar de Bouwmarkt, 5 min. fietsen,..en GELUKT!!

Na Garmish ging het over mooie fietspaden, waar ook veel gebruik van werd gemaakt. Wanneer ik onder een boom, in de schaduw, even slokje neem,..stopt er ook een Duitser,..was op 6 Juni vertrokken uit Bremerhaven, woonde of was geboren in Osnabruck,..onduidelijk. Maar grappig genoeg had hij een oude vriend, die in het Deventer ziekenhuis werkte,..contact wat verloren. Deze man ging dus in Garmish de lokale en hoogste berg ? in Duitsland, de Zugspitze beklimmen,..Ging hem qua postuur vast lukken,..hij was sinds Jan. met pension,..hifive’en en weer door. Leuk gesprek.

De laatste km’s naar dit plaatsje waren steil,..maar uiteindelijk gered, toen wat boodschapjes, en door naar de camping.

Op de vraag of ik electriciteit wilde,..zei ik tegen die jongen dat ik dat nooit nam, maar wel met de blauwe stekker de telefoon en batterypacks oplaadde,..hij vond het geen probleem.

Tent opzetten, druk,..weinig plaats, naast een picknicktafel,..zat een jongeman,..beginnen wat te kletsen in het Engels,..een NL,..uit Roosendaal, kwam hier al met zijn ouders,..nu met met een Zweedse vriend,..ook weer leuke gesprekken.

Voor morgen, weet ik nog niet, op 50 km, wel een camping,..daarna wordt zoeken,..dus ga nog even kijken.

- Vandaag 69 km, met 266 hm

- Totaal 1594 km, met 10630 hm      (in 19 fietsdagen 83,9/d, 559 hm/d)

- Veel foto’s geplaatst

1. Frits:
    21 juni 2023
    Prachtige foto’s van een heel mooi gebied.
  2. Eric Visser:
    21 juni 2023
    Dat klopt,..ook Jetske was enthousiast,..Dus misschien iets voor een trein-trip of met de camper,..