Dag 15: Waldshut (D) naar Kreuzlingen (CH) - Vlak bij Konstanz

15 juni 2023 - Konstanz, Duitsland

Had een flinke rit gepland vandaag, dus zat om 07:15 uur reeds op de fiets. Door de afwezigheid van melkpoeder zakjes gaat mijn standaard havermout begin van de dag de mist in,..en dat betekend dus bij bakkerijen stoppen, soms met koffie, soms niet,..De eerste 20 - 40 km gaan dan wel OK,..dwz. met de juiste bakker-lekkernijen, maar het is zoet en dus energie van korte duur,..dus daarna is het zoeken, bak yoghurt, heerlijk,..en dan vanaf 60 km,..toch vaker een stopje, water, koud water bijvullen bij fonteintje etc.

Op enig moment, op een korte steile afdaling, heb ik een ‘aanvaring’ met denk een wesp, hij of zij schrok, net als ik, en stak zijn of haar angel, direct tussen het kleine beetje borsthaar dat ik heb,..dat deed zeer! De wesp, zakte direct in mijn shirt,..en met een paar kordate klappen hoop ik te hebben laten merken, dat dit soort activiteiten NOT-DONE is op een steile afdaling,..Later voelde ik nog even,..zat de angel er nog in,..deed het voor de tweede keer zeer. Enfin,..verder weinig enerverends,..maar wel, overal bordjes met afstand naar Schaffhausen,..40-30-20-10 km en ja, dan uiteindelijk ben je er. Ik kwam ‘op hoogte’ aan,..en zag de Rijn, met duidelijk onrustig water,..toeristen-boten voeren heen en weer,..maar pas toen ik een paar honderd meter verder was, zag ik waar men de toeristen heen voer,..die gigantische waterval van de Rijn in Schaffhausen,..Heb er een paar, denk ik redelijke foto’s van kunnen maken en een videootje, hoop dat het duidelijk is.

Daarna ging het klein beetje op en neer, maar uiteindelijk kwam ik bij het Bodenmeer en toen was het grotendeels vlak,….                                          Fietspaden tot Constantz,..en Kreuzlingen ligt daarnaast. Grote camping, maar wel alles goed geregeld,..Ook Blauwe stekkers,..electriciteit incl.,… alleen hebben de Zwitsers een eigen sub-Euro stekker bedacht,..Dus moet je een adapter lenen bij de receptie,..

Stukje terug in de tijd,..toen ik aankwam stonden er reeds een paar kleine tentjes,..en een fietsend stel Duitsers zag ik reeds klungelen met de haringen in de harde grond,..niet te doen,..Ik liep eens even richting campers,..weinig mensen ‘thuis’,..slechts bij een camper, formaat schoolbus was wat beweging,..Duitser,..of ik even de hamer mocht lenen,..kleine zelt, groß problem,..Naturlich,..forse hamer mee,..Mijn 4 haringen zaten er zo in,..maar ook de fiets-Duitsers en daarna nog een paar nieuwkomers, wilden allemaal ‘mijn’ hamer lenen,..Ging allemaal goed, later netjes teruggebracht ‘mit viele, viele dank’ von der Fahrrad campers,..🚵👍🙏.

Naast mij kwam een Fransman staan,..zeer gebrekkig, geen Engels,..OK.Maar hij fietste met een bordje op zijn achterbagage, met aan beide zaken een Franse spreuk, met daaronder geschreven, de naam van de schrijfster,..Staat daar dus ‘Etty Hillesum’,..dat is apart. Dus wij koeterwalen wat, rond Etty,..hij vond het ook wel raar dat ik uit Deventer kwam. Paar min. later, legt hij met een vriendelijke Franse opmerking iets tussen onze tenten neer,.. chocola zei hij nog,..Ik begreep dat als ik daar wat van wilde, dat dat prima was,..dus ik zet mijn tent verder op,..wil gaan douchen,..oh ja, die chocola,..ik neem een stukje,..terwijl ik het in mijn mond steek,..hoor ik ‘m plots roepen in het Frans,..Dat is van mij!!!           Hij was duidelijk niet gecharmeerd ,..uiteindelijk bleek dat hij slechts had gezegd dat het zo netjes in de schaduw kon liggen,..en moesten we allebei lachen,..La Vocubolaire,..oid. mompelde hij nog.

Zojuist kwam hij nog even vertellen waar hij heen ging fietsen,..kortom ‘no hard feelings,..’

Ik ga morgen een stuk langs het Bodenmeer en dan stukje zuidelijk,..Heb een reserveringsaanvraag uitstaan op een mooie camping in Nenzing, is inmiddels Oostenrijk,..je moet voor 2d boeken,..dus ik hoop dat reservering gehonoreerd wordt,..doe ik daar fij eerste een rustdagje.

Paar (mooie) foto’s geplaatst, videootje uploaden, werktehelaas niet, blijkt

- - Voor de liefhebbers, stuur een appje, dan stuur ik ‘t videootje op - -

- Vandaag 100 km, met 593 hm, brengt het,..

- Totaal op 1260 km, met 8791 hm

1. Suze Beerten: