Dag 2: Middelkerke - Ploubines

2 juni 2023 - Houplines, Frankrijk

Vanochtend om 07:15 opgestaan,..en met alle inpak en andere ochtend-rituelen, zat ik rond 09:00 op de fiets.

In Nieuwspoort, kwam ik langs een monument, wat het meest Westelijke punt aangaf van de Frontlijnroute,..formeel startpunt, zo lijkt het.

Daar vandaan op weg,..

Het was koud,..Er was geen zon,..maar nog steeds de harde Noordenwind,.. dat bleef zo tot 12:00 uur,..inmiddels had ik als wind-breaker toch maar weer m’n regenjasje aangedaan,..en afgezien van mijn blote benen, was de rest van de kleding, Berlijns,..dus winters,..              Had me dit anders voorgesteld,..maar ja,..🙏.

Op de route kom je langs aandachtspunten, bordjes, groot en klein en heel veel begraafplaatsen,..Engelsen, Nieuw-Zeelanders etc.

Naar mate ik verder van de kust kwam,..’t meer heuvelachtig werd,..kon je je ook steeds beter voorstellen dat de aanvallers het moeilijk hadden, bestookt worden van een heuvel, door verdedigers,..en daar achter weer een heuvel, en weer een,..

De rivier de Ijzer, speelde ook een cruciale rol, veel verdedigingswerken,..met achtergrondverhalen,..en zelfs een speciaal herdenkingscentrum voor een gerestaureerde combinatie van loopgraven, bunkers, uitzichtpunten etc.

Ik heb daar voor de ultieme Frontlijnbeleving, de Dodengang heette het, geloof ik,..toch een half uurtje voor genomen,..daar kon je dus door de loopgraven lopen, de originele.

De zandzakjes, versteend, verglaasd en begroeid, nog net zo als in      1914-18,..raar idee, ook wel beklemmend als je de oude fotos met kerels, helden van die tijd ziet en je realiseert wat een hel dat moet worden geweest. Er was alleen al een leger nodig voor het vullen en bouwen met die zandzakjes,..Wat een karwei,..!!

Nu netjes aangeveegd, zonnetje, klaproosjes, geen mensen, geen schoten,..toen slechts geschreeuw, gekerm, afgeschoten ledematen, bloed overal, geen of slecht eten,..koud,..

Ja, even kun je je dat voorstellen, als je daar loopt.                                        De gedachte dat dit nu in Oekraïne zich nu ook afspeelt, maakt het onwerkelijker.

Anyway,..daarna weer doorgefietst, weer kerkhoven, honderden, misschien duizenden grafstenen,..triest om te zien en je dit steeds weer te realiseren.

Uiteindelijk kwam ik in Ieper uit,..mooie stad,..zie fotos van centrum.

Uiteindelijk geen kabeltje kunnen vinden maar wel een USB C oplader gekocht,..daar had ik wel de kabel voor,..Opgelost dus.

In de buurt van mijn geplande camping, net in Frankrijk, bij Armentiéres,..blijkt dat dus een dubbelstad te zijn,..aan de Franse kant, armoe, niets eigenlijk,..aan de Belgische zijde,..boom-town,..op één plein, drie dezelfde winkels, van één keten,..allemaal Belgische chocola, bier, maar met name in grote hoeveelheden sloffen cigaretten,..stapels,..alle merken,..echt zoals dat vroeger was in grensstreken,..stel ik me voor,..maar dit was blijkbaar ook nog steeds de moeite waard voor de groepen Fransen die inkopen kwamen doen.

Ik kon ergens nog een stokbrood scoren, en een flink stuk kaas,..voor een erg late lunch,..bij aankomst op de camping om 1530 uur.

Daarna rustig tent opgezet,..hamer geleend bij stel Engelsen,..praatje van een kwartier,..en toen gedouched,..prima.

Eerste dag waar ik beetje in de zon, eten kon klaarmaken,..Fijn.

Vandaag was 86 km,..en ik geloof 200 hm. Zal dit weer gaan bijhouden.

Morgen ook weer een flinke rit,..maar meer zon, iets minder wind 👍🙏

Foto’s bijgevoegd