DAG 12 - NOORWEGEN : Dovre - Hjerkinn (herberg)

24 juli 2022 - Hjerkinn, Noorwegen

Weer goed geslapen,..en lang,..nog even gekletst met Tim, koffie en uiteindelijk pas 10:00 uur op de fiets.

ook nu weer ging het direct omhoog,…maar inmiddels kan ik het lopen, duwen inmiddels mentaal her-kaderen, ik bedoel,..ook onderdeel van de reis,..andere spieren gebruiken, ook goed,..en nog meer tijd om te te kijken en te stoppen,..Na flink op en neer, na een km of 13 gearriveerd in Dombas,..Dat is een soort toeristisch centrum, met touringcars, parkeerplaats, voor van alles in de verschillende natuurparken,..maar ook een Konditorei,..koffie plus, dus,..!!

Daar vandaan aangekondigd,..in het boekje,..een steile beklimming, slechte weg,..de paar km daarvoor echter ook niet te doen,..denk dat ik wel 1,5 uur heb geduwd, en gelopen,..9-11%,..uiteindelijk ‘boven,…eerste 25km,..dus 500hm,..Pffff.

Daarna, op hoogte,..bijna 1000m,..op de hoogvlakte,..het zgn. Dovrefjell,..3 grote natuurparken,..de route die ik fietste,..ging door veel kaal hoogveen, vochtig, moeras-achtig,...heel veel hekjes, om schapen en wild tegen te houden,..En opeens, uit het niets,..steekt er echt vlak voor mij,..tussen de 10-15m schuin voor mij,…een best grote eland over,..grijs,licht-bruin,..massieve kop,..geen gewei,..vrouwtje dus?          Denk dat zij net zo van mij schrok als ik van haar,…Wel geweldig om zo even in het wild te zien.

De hoogte maakte ook dat er een vies koude wind stond,…en in de verte zag ik buien aankomen,..die idd. na een half uurtje zorgden voor lichte regen,..ik moest nog 10km,..het waren alleen maar heuvels,..wel te fietsen,..maar opschieten, nee dus

Op een gegeven moment,..op het half-losse grind,..lekker flink stuk naar beneden,..snelheid maken voor de volgende heuvel,…blijkt er opeens uit het niets een half verzonken afwateringsbuis over het pad te liggen,..40cm rond,..dus 20cm,..half rond voor het voorwiel,..net zo grijs als de grindweg,..ik klapte daar vol op,..even in het luchtledige,..en gelukkig was er geen los grind daar achter, voorwiel bleef recht,..Dit was echt een near-miss,…over de kop was ook een reeële uitkomst geweest,..Pffff.

Daarna uiteindelijk, ook redelijk droog de herberg, met hotel bereikt.

De herberg , met twee stapelbedden, deel ik met een Duitse dame,..denk tikkie ouder,..die vanuit Trondheim terugfietst naar Munchen,..Ook een beste trip.

Ik heb hier mijn eerste rustdag gepland en nu heb ik de muskus-os safari besteld,..ik wordt opgehaald om 09:40,..10:00 van een verzamelpunt en dan de bergen in, lopen,..10-15 km,…Duurt van 10-1500 uur,…Ben benieuwd,..maar zal zonder meer prachtig zijn,…hoop dat we de regen voor kunnen zijn.

Warm kleden, eten en drinken mee,..Best spannend!! Maar ook even wat anders.

Ik heb mijn herberg voor 2d - vlakbij Trondheim verzet,..en ook hotel in Oslo is omgezet.

Fotos weer bijgevoegd