DAG 13 - NOORWEGEN : ‘Rustdag’ - Excursie Muskus-os

25 juli 2022 - Hjerkinn, Noorwegen

Vanochtend dus alle tijd,..de Duitse dame zat rond 09:00 uur op de fiets.

Ik werd om 09:40 opgehaald door de gids,..Ove,..waarna we naar een verzamelpunt reden,…10p totaal, met slechts twee Noren,..rest,….Nederlanders!! Ook wel gezellig,..

We gingen direct stijgend,..best zwaar omhoog,…af en toe een pauze,..maar het werd direct ontzettend fraai,..de vergezichten,..de bergen,..de sneeuw,..de wilde luchten,..en maar kijken met verrekijker (gids) of er muskus-ossen te zien waren. Uiteindelijk had hij ze gespot,..maar er liepen al andere mensen voor ons, heen,…waarschijnlijk te dichtbij,..en de dieren bewogen zich van ons af,…Uiteindelijk op een hoog punt, met de telescoop, de dieren redelijk kunnen zien,…

Veel geleerd over de muskus-os,..vandaag. Dier geimporteerd uit Groenland,..leven er nu 250 in Noorwegen,..In de winter geen eten,..levert 40% van lichaamsgewicht in,..Zijn 1:20-1:30m hoog,..schofthoogte,…500 kg,..lopen 60km per uur,..flink wendbaar en het jonge mannetje daagt de oudere alpha man uit en dan lopen ze met die snelheid tegen elkaar op, frontaal,..totdat een van de twee het genoeg vind,…

De binnenste beharing is nog fijner dan alpaca,..de buitenste haren zijn 1,20m lang,..langste in het dierenrijk,..Zo,..even wat weetjes.

Het zou vanmiddag regenen,..dus best snel weer terug afgedaald,..voelde mijn benen wel,…iemand zei, dat we 330 m waren gestegen,…

Hoe dan ook, zowel stijgen als dalen bij het lopen, zijn toch weer andere spieren dan bij het fietsen,…

Bij terugkomst nu een jongere, lopende, Duitse pelgrimdame,..Verder kwamen er nog twee Nederlanders, fietsers van het Olavspad,..die ook redelijk versleten waren,..maar, gelukkig, er voor kozen om hun tentje op te zetten,..en niet in de stapelbedden.

We konden in ieder geval even onze ervaringen delen,..en ja, ook zij moesten af en toe van de fiets af,..

Ik heb fotos van de muskus-ossen bijgevoegd en ook weer van de mooie landschappen,…Ik weet het niet, maar vaak zijn landschapsfotos geen fijne weergave van wat je ziet rondom je heen, wat je ervaart etc.,..maar beter dan niets, of niet??