DAG 14 - NOORWEGEN : Hjerkinn - Meljo

26 juli 2022 - Rennebu, Noorwegen

Vanochtend nog even lekker ontbeten,..afgerekend de twee luxe dagen,..weliswaar in de pelgrimsherberg, maar wel goed gegeten en ontbeten,..Tassen ingepakt,..Duitse wandelaarster weg,..fiets opgepakt,..nog even langs het Zutphense fietsstel,..ook de Olavsroute,..hadden tentje opgezet.

Na een stukje omhoog,..overwegend dalende,…na 8 km zou er een koffieplaats zijn,…nl. op de parkeerplaats waar we gisteren vertrokken voor de muskus-os safari,..dicht,..of ik was te vroeg,..zelf koffie gemaakt,..Daarna weer overwegend dalende,..maar op de hoogte waar ik zat,..was het nog best koud,..ging net met m’n handen,..maar de dichte mist, of lichte motregen,..maakte dat ik voor rij-wind en nattigheid graag de regenjas aandeed. Stuk verder,..zie ik een collega fietser aankomen,..was rustig op deze verkeersweg,..even kletsen,..Fransman,..Vertelde waar hij had geslapen,..een soort half-open hut,..maar zijn meest enthousiaste verhaal was rond een bakker,..Bakker was Frans,..en hij had de beste croissants in een maand gegeten,..Hij fietste terug naar ?,..vanaf de Noordkaap.

Mijn plan was om circa 40 km te fietsen,..naar een camping in Driva,..dat was 8 km voor de Franse bakker. De vele daalkm’s maakten echter dat ik rond 1130 uur al bij de camping was,..het weer was niet geweldig,..dus ik dacht,..dan maar op weg naar de Franse bakker,..Niets teveel gezegd,..een echt gigantische outfit,…grote rijen binnen,..nummertje trekken,..brood in alle soorten, smaken, maten,..geweldige koffies,..kortom goede keuze,..

Een probleem bij het Olavspad-boekje,..is dat text, kaarten, accomodaties en afstanden moeilijk te combineren zijn,..in andere woorden snel inzicht ontbreekt.

Op basis van de text,..was duidelijk dat er binnen afzienbare tijd pelgrimsherbergen zouden komen,..Dus na een fors aantal km’s,..mmmm,..niets tegengekomen

Na verloop van tijd kon ik er geen chocola meer van maken,..Google maps, verwarde de zaak nog meer,..zag geen bekende plaatsnamen op borden etc.,..Dus besloot af te dalen naar een grotere weg,..met hopelijk meer duidelijkheid op de borden,…Eerst lekker naar beneden,..amper trappende,..dan op de grote weg,..ook lekker naar dalen,..,..Aanwijzingen op borden bleven echter cryptisch,..Uiteindelijk besloot ik toch maar weer m’n track op te zoeken,..was dus weer ‘duwen’…😡,..naar boven.

Na verloop van tijd een bord,..herberg nog 5 km,.met nog steeds dalen en klimmen,..en ja hoor,..uiteindelijk een paarden farm,..met pelgrimsaccomodatie.

Of men plaats had voor deze vermoeide fiets-pelgrim,..een meisje ging haar moeder vragen,..na een lange tijd naar een bijgebouw,..al raar sfeertje,..

Boven in een vies hok, sonden twee stapelbedden,..met strozakken, of wat daar op leek…ik kon me voorstellen dat 80 jaar geleden daar de knechten, meiden sliepen. Uit een van de onderste bedden stond een kerel op,..alsof hij ook uit die tijd kwam,..en zich sindsdien ook niet gewassen had,..Ik besloot daar niet te blijven,..Ik belde de volgende herberg,…Ja, ik kon komen,..maar men had problemen met de watervoorziening,..en douchen kon zeker niet,..mmmm
Inmiddels was het toch rond 1600 uur,…ik maakte het volgende plan,..ik zou naar de herberg fietsen, NA degene met de waterproblemen.

Inmiddels werd het later,..duisterder,..regen nam wat toe,..maar gelukkig daalde het geweldig,..wel gravel,..maar heerlijk.

Maar de herberg met de waterproblemen was in geen velden of wegen te zien,..ik de track toch maar volgen,..inmiddels zat ik rond de 90 km,..als nu eerst de waterherberg nog moet komen en daarna ik nog door moet naar,..Pffff,..begon het somber in te zien

Doorfietsen was de enige optie,…door de dichte bossen,..regen,..later ook nog de normale weg,..

Opeens uit mijn ooghoek, een bordje met de naam van de derde, geplande herberg,..dit was ‘m,..De waterprobleem-herberg, dus blijkbaar compleet over het hoofd gezien,..

Komt een dame aangelopen,..Natuurlijk had ze plaats,..kom maar binnen,..koffie en koek?

Binnen was het geweldig, netjes, schoon, goed bed, badkamer,..gemeenschappelijk,..Ik had bijna tranen in mijn ogen,..om zo ontvangen worden,..

Eten, verblijf, ontbijt,..alles mogelijk. Er waren nog twee Nederlandse dames, waarvan één ziek,.plus een Duitse en Luxemburgse dame,..twee Noorse dames, kwamen later aanschuiven en een Noorse jongen. Met z’n allen gegeten,..gezellig,..

Ik heb teveel dagen nu,..laatste dagen te veel kms,..dus blijf hier een extra dag,..

De anderen doen de Pelgrimstocht lopende,..sommigen al even op weg, anderen beginnen nu,..

Kortom, weer een lange dag,..met een goed einde,..🙏🙏

Fotos weer bijgevoegd.

1. Frits:
    27 juli 2022
    Je begint nu toch heus op een echte pelgrim te lijken. Met beloning en al.🙏🏻🙏🏻
  2. Eric Visser:
    Ja, gebeden gehoord 👍🙏
  3. Heleen Berendsen:
    27 juli 2022
    Wat heerlijk om dan toch een toplocatie te vinden!