DAG 20 - NOORWEGEN : Oysand

1 augustus 2022 - Spongdal, Noorwegen

Gisteravond,..rond een uur of 8 kwamen er in het camping cafe/kiosk,..de twee Duitsers binnen,..reeds een paar maal ontmoet,..Vroegen direct of de TV aan mocht,..EK vrouwenvoetbal Engeland - Duitsland,..Zij gingen toch wat gedesillusioneerd naar bed, twee uur later,..ze hadden wel wat bier gehad,..dus mss voor hen toch een redelijke avond.

Anyway,..het waaide hard,..het regende,..dus snel de tent in,..om 10:15 uur,..afgezien van een nat sanitaire stopje,..rand van de fjord,..tot 09:00 geslapen,..met afwisselend regen en opkomende kleine vloedgolfjes,..denk 1m verschil, tussen eb en vloed.

Vanochtend nog wat uitgeslapen,..en was er pas 10:30 uit,..uit de tent,..zeer ongewoon,..maar toen was het pas droog,..

Rond een uur of 12, zou ik eens gaan onderzoeken, of inderdaad dit de beste wilde zalm en wilde forel rivier is, in Noorwegen,..en dus waarschijnlijk de wereld.

Leuk stukje fietsen,..langs huizen,..waarvan je wel kon zien dat men vissen als grote hobby had,..naast allerlei soorten hengels, rook-ovens, BBQ’s etc., op mooie lokaties.

Toen ik een onverhard, modderig paadje had gevonden, richting de rivier,..eens een tijdje rustig staan kijken,..rivier stroomde snel,..dus in gedachten kon ik daar wel een zalm zien pogen tegenin te zwemmen,..maar daar bleef het bij,..in gedachten.

Modderige paadje weer terug,..ander weggetje,..zelfde verhaal.

Terug op de camping,..ik naar de beheerder,..’klagen’ over het gebrek aan wild-springende zalm, danwel forel,..Geduldig legde hij me uit,..met de vele regen, teveel water in de rivier,…Blijkbaar is het met weinig water, leuker voor de zalmen en forel, hetgeen dan leid tot een mooie voorstelling, soms.

Terug op de camping nog een tijd staan kletsen met een Nederlander,..ook een enthousiast fietser, mountainbiker, veldrijder en veel wedstrijden geracefietst,..Hij ging in de middag nog even naar de vogelhut,..en toch ook nog even proberen een zalm voor zijn tele-lens te krijgen.

De rest van de middag,..afwisseling van regen,..beetje zon,..wolkenpartijen, buien,..beetje zon,..zie ook de fotos.

Morgen, rustig aan,..eind van de ochtend richting een pelgrimsherberg,..kan deze waarschijnlijk al zien,..overkant van het water,..omrijden dus,..maar waarschijnlijk 12 km of zo.

Overmorgen, ga ik dan naar Trondheim,..mijn pelgrimsdiploma halen, rondkijken en een nachtje hotel boeken,..na de tweede nacht in de herberg,..Trondheim weer,..hotel,..dag daarna de trein naar Oslo.

Fotos bijgevoegd,..