Dag 12: Gemaingoutte naar Eguisheim (Elzas)

12 juni 2023 - Eguisheim, Frankrijk

Allereerst,..gisteravond,..raakte nog even in gesprek met de dame van het stel, die mij zo vriendelijk koffie aanbood. Hij was douchen, geloof ik,..

Ze vertelde dat de heesheid in zijn stem komt van de uitgezaaide longkanker,..twee maal chemo’s en eigenlijk uitbehandeld, geen andere behandelingen meer mogelijk,..dus nog maar even weg met de camper,…enfin,..je zegt van alles,..betoond medeleven,..maar wat een ellendig vooruitzicht.

Enfin,..daar nog wel even over nagedacht,..voor ik in slaap viel.

Maar desalniettemin, vroeg er uit en voor 7:30 uur op de fiets,..na een km of 14-15 was er een plaatsje, Fraize, met horeca, winkels etc. Dus dat was eerste target,..op profiel had ik reeds gezien dat alvorens daar te geraken, er ook nog wat hoogtemeters moesten worden overwonnen,..Op een lege maag net gered,..Bakkertje, kopje koffie in café, nog even toilet,..toen op weg naar de Elzas,..over de Vogezen heen,…

Het werd een klein weggetje,…,slingerend omhoog, maar op een stukje na van 20m, helemaal gefietst,..kon in de 2 en in de 1, soms zelfs m’n 3 blijven trappen,..af en toe een slokje, hapje, foto,..maar ik schat van 435 m naar 1135 m, gestegen,..zeg 700m, ik vond dat best een overwinning,..

Toen afdalen naar de Elzas,..dat begon goed,..heerlijk,..maar op een gegeven moment miste ik een afslagje, maar zag in een oogwenk op de kaart, dat ik later via wat slingers wel weer op de oorspronkelijke route zou komen,..wat bleek echter,..daar moest ik nog wel even voor klimmen,..gelukkig niet steil,..maar op enig moment,..kon ik gelukzalig afdalen,..denk dat ik wel 45-50 min naar beneden ben gesuisd,..na de endorfine van de top gehaald hebbende,..was dit echt de kers op de taart, geconcentreerd, tot de 45-50 km snelheid, verkeer dat je inhaalt, tegenliggers, onoverzichtelijke bochten, los grit aan de wegkant,..maar ging helemaal goed,..Wat heb ik genoten,..Op enig moment stopte ik en stond ik op de laatste heuvel, alvorens het de Elzas laagvlakte wordt,..en zie je plaatsjes liggen, Turckheim, als eerste,..allemaal wijnstokken, heet,..en het was een mooi gevoel,..niet alleen omdat het bekend beeld is,..paar keer geweest, dus bekend,..beetje thuiskomen misschien, maar met de euforie van de dag-prestatie,..raakte het me toch allemaal even.

Camping was zgn. complet,..😡😡, maar ik mocht op een onoverzichtelijk stukje grasland achter de receptie tentje opslaan.

Battery-pack is nu illegaal aan het opladen,..en m’n iPad mag zo bij de overburen, aan een stekker.

Ik ga vanavond eten, bij het restaurant waar Jetske en ik al een paar keer hebben gegeten,..heb tenminste een reservering aanvraagje gestuurd,..

Nu nog een boodschapje, en een paar biertjes,..

WAT EEN GEWELDIGE DAG 🎉🎉💪💪👍👍🙏🙏

Fotos bijgevoegd

- Vandaag 72 km met 1227 hm

- Totaal 969 km met 6882 hm (12d)

1. Wout:
    12 juni 2023
    We genieten van je reisverhalen en beleven onze vroegere tochten opnieuw.
    Dank daarvoor en blijf schrijven over alles wat je tegenkomt.
    Groet Loek en Wout
  2. Eric Visser:
    12 juni 2023
    Het is mooi hier, zoals jullie ook weten en misschien met de foto’s herkennen. Leuk dat jullie meelezen,..👍🙏
  3. Rene:
    12 juni 2023
    Mooi verhaal Eric, ook over de dingen die je raken! Ik kan me de euforie na die beklimming zo indenken. 💪 Veilige voortzetting en geniet!

Ps: nog bedankt voor de tip over water halen op begraafplaats. Gisteren tijdens halve marathon oververhit geraakt en zonder water. Begraafplaats bood uitkomst 😉 🙏
  4. Eric Visser:
    12 juni 2023
    Dat is oppassen, zomaar een ‘heatstroke’,..Gevaarlijk.
    Die begraafplaatsen dat werkt vaak,..maar dat moet wel in je systeem van denken zitten. Ik bedoel,..ook bijvullen als je geen dorst hebt,..Als je dorst hebt, is er nl. geen begraafplaats in de buurt,..Risk of stating the obvious,..Anyway 👍🙏
  5. Suze Beerten:
    13 juni 2023
    Wat een top dag! Geniet er volop van!