Dag 3: Ploubines - Boiry - Notre - Dame

3 juni 2023 - Boiry-Notre-Dame, Frankrijk

Goed geslapen,..7:15 eruit,..09:00 uur op de fiets.

Veel begraafplaatsen, ook herdenkingsplaatsen, teveel om steeds bij stil te staan,..maar het voelt ook niet goed om gewoon door te rijden,..zoveel doden, offers gebracht,..doet me toch best veel op sommige momenten.

Op een grote begraafplaats,..uitsluitend Australiers,..prachtig bronzen beeld, soldaat met gewonde, of overleden kameraad over zijn schouder, levensgroot. Op een tekst, op het monument, werden de Duitsers nog bedankt dat ze bij dit soort reddingsacties bijna niet schoten,..Rare wereld toen!

Bij een heel grote begraafplaats, na een voor mij toch serieuze klim,..groot monument,..en na de afdaling,..de kapotgeschoten kerk,..vanwaar de Duitsers mitrailleurs hadden staan,..dus uiteindelijk, met pijn in het hart, door de Fransen, hun eigen kerk, kapotgeschoten,.. Nu monument,..zie foto en tekst.

Een heel stuk verder een werkelijk gigantisch monument, nationaal monument voor de gevallen Canadezen,..Eiffeltoren-grootte,..Wit. Imposant.

Liepen ook Canadese schoolklassen rond,..Groots!

Uiteindelijk was ik natuurlijk ook aan het fietsen, maar het schoot zo natuurlijk niet echt op. Na 84km, dacht ik,..eens kijken hoever de bedoelde camping nog is,..Dat is te ver,..was nog 43km,..en wat steile, en ook teveel beklimminkjes,..Dus naar een camping in de buurt gefietst.

Was best een grote camping, hoopte op een winkeltje,..helaas,..wel lokaal bier,..daar dan maar flink gebruik van gemaakt.

Toen ik vertelde aan de receptie dame dat ik gered zou zijn met wat tomaten-pasta saus,..kon ik dat van haar thuis-voorrraad krijgen,..een derde van dat flesje gebruikt,..Aardig van haar.

Morgen even goed boodschappen doen, in de ochtend, anders alles dicht, begreep ik.

Foto’s geplaatst

- Km vandaag 91, totaal 86 + 80 + 91 = 246 km