Dag 8: Varennes-sur-Grandonne naar Hameau du Marne

8 juni 2023 - Châtillon-sous-les-Côtes, Frankrijk

Allereerst gister-avond, nog even staan kletsen met Belg, ook een Compostela-loper,..deed het voor de tweede keer, eerste keer uit Lourdes, nu uit huis ergens in Belgie,..klein tentje en ja,..alles in de rugzak,..’s ochtends ging het wel zei hij, maar aan het eind van de dag,..

Ook nog even gepraat met de twee andere NL’s, toen ik wegreed,..of ik nog naar de grote Amerikaanse begraafplaats ging,..een flinke Noordelijke lus op de route,..Had ik niet gepland,..dacht eigenlijk rustige afstand, stadscamping Verdun en hopelijk in de middag museum, aldaar 1WO.

Maar ach, ik dacht je doet de Frontlijnroute of niet, dus ook wat respect voor de US-jongens, ver van huis en haard.

Dus op weg richting het noorden,..- eerst nog bakkertje, zowaar een pain au raisin en half stokbrood - en fietsende direct al spijt,..dorp uit, en ja hoor steil omhoog,..&€#@#€&%@#,..en het bleven verderop ook vervelende hoogteverschillen,..maar ja.

Op enig moment, op een km of zo van het plaatsje met de begraafplaats, zie ik uit mijn ooghoek, een huisje, leek bekend en een nadere blik,..inderdaad, een gîte, het huisje op een boerencamping waar Jetske en ik twee keer hebben gestaan met camperbusje,..ik maak nog een foto en realiseer me direct ook dat ik dus ook al twee keer op die grote Amerikaanse begraafplaats was geweest,..Op de vervolgroute herkende ik dan ook weer stukken waar ik reeds eerder was geweest,..De plaatsnaam zei me alleen niets,..

Doorfietsende kwam ik nog een stel NL’s tegen op de fiets,..Ongeveer het eerste wat hij meende te moeten zeggen, was,..we zijn een gelegenheidsstel,..ja, hij was flink ouder,..maar OK,..Achteraf dacht ik,..had moeten zeggen,..ze mag ook wel met mij mee fietsen hoor,..Gingen echter de andere kant op,..😡. Hij fietste naar de Pyreneeën, en liep dan verder, Compostela, zij ook naar de Pyreneeën en dan trein naar Avignon, en Groene weg Middelandse Zee terug, wat ik vorig jaar deed.

Ik kwam ook nog langs een ander monument van de Amerikaanse betrokkenheid,..in Montfauçon,..was een beklimmingtje 😡, en op de top een gigantisch Amerikaans monument, zie ook de fotos met ook wat info rond de strijd toen,..imposant.

Op een fietspad langs de Meuse, fietser op een bankje,..NL? Ja, hoor Dirk,..even gekletst,..toen er bij gaan zitten op bankje,..Dirk, uit Zwolle, tussen Zwolle en Hasselt,..op weg naar zijn dochter een flink stuk zuidelijker.Dirk was wel een die-hard,..fietste vroeg weg, deed aan wildkamperen, deed zo’n 160 km per dag,..en was 74 👍💪🙏.

Hij had bij het ministerie van Landbouw & Visserij gewerkt, notabene in Deventer,..gebouw tegenover Rijsterborgh park, waar eerst de Rabo nog even inzat,..voor Jetske.Ook de politiek nog even doorgenomen Adema kon beter stoppen en hij had 30 jaar terug al gemerkt dat de juiste rapporten in de la verdwenen bij belangen tegen de Rabo en de voederindustrie,..Leuk gesprek,..Na 30-40 min. weer afscheid genomen,..

Inmiddels had ik besloten gezien de tijd en de reeds geziene monumenten dat ik Verdun stadscamping zou overslaan, geen museum dus, en zou doorfietsen, naar een camping achter Verdun,..Had een kortere route bedacht naar de camping om aantal km’s redelijk te houden.

Bij Verdun uitgaande, nog een McShake gescoord,..ongeveer half de grootte als vroeger en nog steeds €2,50,..maar koud en zoet.

Verdun ligt in een lage kom,..dus maakt niet uit, elke kant op is omhoog,..mijn route dus ook, maar bleek na een km flink klimmen,..pfff, over te gaan in een rots-achtige ondergrond, met veel losse steenslag, wit,..en veel gaten,..kortom, een soort Ronde van Vlaanderen,..zonder kinderkopjes, maar op grove gravel,.. Terug was geen optie,..dus almaar stijgend doorgefietst,..ik was op zo’n 6 km van de camping,..en dat maakte dat het uiteindelijk wel lukte,..

Boerencamping, zonder boerderij,..aan een meertje,..mocht overal staan.Toen mijn tentje eindelijk stond en ik het zout uit m’n ogen en van m’n contactlenzen had gespoeld, zag ik in het water drie forse karpers,..Normaal grote, mooie vissen,..alleen deze drie waren dood. Ik rook nu ook,..een wat penetrante lucht,..niet echt erg, maar wel aanwezig.

De Fransman naast mij, caravan,..en hele uitstalling,..had dat nog niet opgemerkt,..hij zou de eigenaar verwittigen,..die na een paar uur, bij betaling van campinggeld, doe maar €10, zei dat het een virus was,..      Kijk maar op internet 😁.

Kortom, een enerverende dag,..

Paar fotos bijgevoegd

- Vandaag 78 km, met 604 hm

- Totaal 639 km, en 3568 hm

1. Peter:
    8 juni 2023
    Mooi verhaal, nooit te oud om te fietsen las ik…
  2. Eric Visser:
    8 juni 2023
    Inderdaad, maar ik kom er zo weinig tegen,..Maar wel idd. een voorbeeld hoe je ook oud kan worden als het allemaal wat mee zit,..