Rome,..dus niet!

30 mei 2023 - Deventer, Nederland

Ik had reeds velen verteld van mijn plannen om naar Rome te fietsen.

Nog wat nadenken over welke route, danwel Reitsma of Benjaminse,..dit zijn twee smaken van gedocumenteerde routes, of een combi,..

Toen kwamen echter de overstromingen, aardverschuivingen in Noord-Italie, weken terug. De impact daarvan op locale bevolking is dramatisch,..en de routes van beide schrijvers worden in meer of mindere mate toch geraakt, dwz. kunnen niet meer worden gefietst.

Ja, er werden op enig moment wel alternatieve routes aangegeven, maar allen sub-optimaal, met in ieder geval veel drukke(re) wegen. Afgezien van dat relatief kleine ongemak, voelde het voor mij niet goed om, rond een noodgebied te fietsen, of bijv. te vragen of verderop wegen nog begaanbaar waren, of treinen nog reden etc., terwijl waarschijnlijk familie van deze bevraagde Italianen, 25-30km verderop hun huis of oogst kwijt zijn.

Kortom heb mijn terug fiets-bus gecancelled,..en nieuwe plannen gemaakt.

Dat wordt dus nu de zgn. Frontlijn route,..een gedocumenteerde route, boekje en .gpx, gemaakt door Kees Swart, de frontlijn volgende van de 1e WO,..beginnend aan kust van België, dan schuin door Noord-Frankrijk, richting Elzas, dan Vogezen, eindigende in Basel,..ongeveer 1080 km, met een paar opties, voor meer of minder stad, of meer of minder hoogtemeters.

Vanuit Basel, dan van West naar Oost-Zwitserland, met nog een flinke pas, de Voralterberg,..daarna op weg naar Garmisch-Partenkirchen, met ook nog wat hoogtemeters.

Dat is nl. eindpunt van de route van Reitsma dl 1,..naar Rome, vanuit Nederland,..en daar begin ik dan dus terug te fietsen,..of naar Maastricht, en trein naar Deventer, of helemaal naar Deventer,..We’ll see.

Ik probeer met de hopelijk zonnige zomer in mijn achterhoofd, dit alles licht bepakt aan te gaan. Eens kijken of dat lukt, dwz. of de weergoden mij nu wel gunstig gezind zijn, in tegenstelling tot laatste tocht, vanaf Berlijn. De komende weken zien in ieder geval er goed uit.

Ik vertrek Do. 1 Juni, trein , - via Roosendaal -,  naar Vlissingen, dan veerpont naar Breskens en dan ongeveer 50km fietsen naar camping in de buurt van Oostende, ga niet helemaal naar Nieuwpoort, het zgn. officiële begin van de route.

Daarna volg ik wel de route,..zoals hier omschreven en houd jullie op de hoogte.

- Ik mis de verjaardag van Hiske,..🙏, jammer.

- Er is een kleine kans dat ik neef Cees en zijn Heleen nog ontmoet in CH. Zou leuk zijn!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Frits:
    30 mei 2023
    Nieuwe ronde, nieuwe prijzen. Fantastisch zo’n doorzettingsvermogen. Mazzel!
  2. Wout:
    31 mei 2023
    31mei
    Eric, we vinden dat je een mooi alternatief gevonden hebt voor Rome.
    We wensen je weer een mooie en behouden tocht toe, hou ons op de hoogte want ook daar waren wij ooit.
    Groet, Loek en Wout.
  3. Rene: