2019-08-15 Hanze Route - De Zeventiende Dag

15 augustus 2019 - Greifswald, Duitsland

De Zeventiende Dag

Hallo, een dag met positieve en negatieve ervaringen.
Allereerst reeds na 10 km een bakker en wat lag daar, mijn onvolprezen Franse favoriet, een pain au raisin,..heette hier Rosine schnecke,..heerlijk.
Ergens in de vlakten boven Strahlsund, twee fietsers, ja hoor Nederlanders, komen terug iit Zweden, via Talinn, Estland en Polen. In het gesprek,..komen uit Groningen, Tuinstraat, achter de Grachtstraat, en waren vrienden of bekenden van de dame die de B&B doet, waar Jetske en ik met Oud & Nieuw verblijven,..kleine wereld dus
Gekomen door plaatsen als Barth en Strahlsund, waar bij de laatste de nieuwe brug naar Rugen ligt (links op een van de fotos)
Ik ging dus niet naar Rugen, maar had een alternatieve route, waardoor ik wat meer op zou schieten. Was wel korter maar schoot echter niet op,..😭
Het was aan het motregenen, voor het eerst flinke wind tegen EN het bleek 15 km kleine en grote kinderkopjes, Belgen noemen dit kasseien,..verschrikkelijk. Sowieso is het normaal al wat gerammel met de tassen en wat los en vast zit in die tassen,..maar dit sloeg alles.
Voorzichtig fietsen dus, grote klappen vermijden voor achterwerk en zadelrails. Was gelukkig niet de enige die dit niet leuk vond, stel Duitsers keek ook zeer pijnlijk,..en kwam nog twee Brabanders tegen,..was ook leuk om even mee te praten maar waren hier ook wel klaar mee.
Overigens stond het wel aangegeven in het boekje,..inschattingsfoutje dus!
Voor ik die Groningers tegenkwam, door dat lege gebied, motregen, zwaluwen heel laag met me mee vliegen, stopte ik bij wat bomenom regenjas toch maar aan te trekken,.. in vertrek, kwam ik achter de. omen vandaan schrok ik twee reeen op, die er snel vandoor gingen,..mooi gezicht op die groen, ook wat grijze motregen vlaktes met twee van die huppelende bruine vlekken.
Uiteindelijk doorgefietst naar Greifswald. In mijn Nordstream-periode ben ik hier ook eens geweest. Vlakbij ligt nl. Lubmin en daar is de aanlanding van de parallel pijpleiding van het gas uit Rusland. Morgen fiets ik daar vlak langs.
In Greifswald, sta ik nu op een klein grasveldje achter een camperplatz,..basic voorzieningen, wel eens grappig voor een keer. Even door de motregen door de stad gefietst, boodschappen, geen weer voor terras, dus bij de tent, koud, nat, maar wel droog gegeten.
Vandaag 94 km, ben de 1000 km gepasseerd, 1016 inmiddels.
Morgen 84 km,..we’ll see